Print this page
  • piątek, 07 luty 2020 09:51

Zmiany w Prawie o ruchu drogowym w celu zwiększenia bezpieczeństwa

Zmiany w Prawie o ruchu drogowym w celu zwiększenia bezpieczeństwa
Zmiany w Prawie o ruchu drogowym w celu zwiększenia bezpieczeństwa © archiwum

Według analiz Biura Ruchu Drogowego Krajowej Komendy Policji do wypadków drogowych częściej przyczyniają się zachowania kierowców niż pieszych. Tylko w 2019 r. z powodu wypadków zginęło 2 641 osób! Nie ulega wątpliwości, że zmiany w przepisach ruchu drogowego poprawią bezpieczeństwo na drodze.

Masz zdjęia lub film do tego artykułu?   Wyślij je do nas!

Typography
  • Small
Udostępnij to

Okazuje się, że głównymi przyczynami wypadków drogowych spowodowanych przez kierujących są nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu innemu uczestnikowi ruchu oraz niedostosowanie prędkości do panujących warunków ruchu.

STRACH WEJSĆ NA PASY
W ramach kampanii Dobry Kierowca PKN OPRLEN przeprowadził badania zachowań pieszych oraz relacji pieszy – kierowca na polskich drogach. Okazuje się, że kierowcy mają problem z zachowaniem dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym, a 12 – 13 proc. pieszych, stojąc przed pasami, ustępuje pierwszeństwa pojazdom! Jest to efekt braku zaufania pieszych, szczególnie osób starszych, do kierujących pojazdami, co nie jest bezpodstawne. Według przeprowadzonych badań pojazdy w rejonach, w których zlokalizowane są przejścia dla pieszych (na odcinku 100 m), jeżdżą za szybko. 64 proc. pieszych z dużych miast i 81 proc. pieszych z małych miejscowości stwierdziło, że największym problemem och bezpieczeństwa jest fakt, że kierowcy nie zatrzymują się przed pasami.

KTO PIESZY, TEN PIERWSZY
W woj. mazowieckim połowa kierowców nie ustępuje pierwszeństwa pieszym znajdującym się na pasach. Jest to wynik tego, że kierowca, widząc pieszego na przejściu z większej odległości, np. 100 m, jedynie nieznacznie redukuje prędkość i do przejścia dojeżdża, gdy pieszy już przejdzie przez jezdnie. Nie ma więc potrzeby ustępowania. Niemniej 78 proc. pieszych i 72 proc. kierowców zgodziło się ze stwierdzeniem, że powinno położyć się większy nacisk na egzekwowanie przepisów. Im więcej pojazdów znajduje się na drodze, tym prędkości w naturalny sposób są zmniejszane przez kierowców i częściej można zaobserwować ustępowanie pierwszeństwa pieszym. Zbliżając się do pasów, kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność i ustępować pieszym pierwszeństwo.

ZA DUŻO NA LICZNIKU
W 2019 r. odnotowano ponad 5 600 wypadków spowodowanych nadmierną prędkością, w których zginęło 700 osób. Pomiary terenowe prędkości wykazały, że od 85 do 90 proc. kierowców przekracza dopuszczalne prędkości 50 km/h oraz 70 km/h. Być może ma to związek ze zbyt małą liczbą fotoradarów w kraju (stan na 2019 r. to zaledwie 510 urządzeń kontroli prędkości). W porównaniu do 10-krotnie mniejszej powierzchni Belgii, gdzie fotoradarów jest ok. 1 150, w Polsce mamy ich bardzo mało!

JAZDA NA SUWAK
Jazda na suwak to zachowanie odpowiedniej kolejności przejazdu w sytuacji, kiedy co najmniej dwa pasy łączą się w jeden. Zasady jazdy na suwak obowiązuje tylko i wyłącznie w korkach i to wtedy, kiedy wszystkie pasy są zakorkowane, bez względu na liczbę pasów i organizację ruchu. Zgodnie z nowymi zasadami kierowcy zobowiązani są jeździć naprzemiennie.

OBOWIĄZKOWY KORYTARZ ŻYCIA
Od grudnia 2019 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące tworzenia korytarza życia. Teraz to obowiązek, którego nieprzestrzeganie grozi mandatem nawet do 5 000 zł. Rocznie na polskich drogach dochodzi do ok. 32 tys. wypadków. Do każdego z nich musza dojechać służby ratunkowe. Niestety, na ich drodze stoją kierowcy, którzy nie wiedzą, jak prawidłowo ustąpić im miejsca. Wielu z nich wykorzystuje korytarz życia do własnych celów: próbując jechać pod prąd i blokując przejazd. A przecież zasada jest prosta, jak wyjaśnia w ramach Kampanii Dobry Kierowcy Rober Kubica: „kierowcy z lewego pasa – na lewo, a reszta w prawo”.

Publikacja:
Sebastian Kalak
Podoba Ci się?
Rate this item
(0 głosów)