Print this page
  • piątek, 28 luty 2020 08:11

Bezpieczny kierowca to świadomy kierowca

Bezpieczny kierowca to świadomy kierowca
Bezpieczny kierowca to świadomy kierowca © archiwum

Zdanie egzaminu na prawo jazdy to jedno. Dopiero potem, gdy instruktor nie koryguje naszych błędów, zajmując miejsce obok, uczymy się, czym jest prawdziwa odpowiedzialność. Musimy pamiętać, że na drodze jesteśmy odpowiedzialni nie tylko za siebie, ale także za zdrowie i życie innych.

Masz zdjęia lub film do tego artykułu?   Wyślij je do nas!

Typography
  • Small
Udostępnij to

Bezpieczny kierowca jest jednocześnie świadomy, a to oznacza, że orientuje się także w zmieniających się przepisach o ruchu drogowym. Właściwa wiedza polega na umiejętności zastosowania jej w praktyce, jak w przypadku jazy autem zgodnie z nowymi przepisami.

JAK JEŹDZIĆ NA SUWAK
Do tej pory kierowcy jadący znikającym pasem byli zdani na łaskę lub niełaskę innych uczestników ruchu. Zgodnie z nowymi przepisami – jazda na suwak jest obowiązkowa i polega na naprzemiennej jeździe samochodów. Jazda na suwak nie obowiązuje w przypadku, gdy kończący się pas jest pasem do skrętu, gdy kierowca jedzie pasem rozbiegowym ze stacji benzynowej (nie ma wówczas pierwszeństwa), a także na drodze z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku, gdy tylko jeden pas jest zakorkowany. W sytuacji, gdy dwa skrajne pasy znikają w tym samym miejscu, również obowiązuje jazda na suwak. Wtedy samochód poruszający się środowym pasem ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa najpierw kierowcy z prawego pasa, w drugiej kolejności kierowcy z lewej strony.
W przystępny sposób wyjaśnia to Robert Kubica w spotach realizowanej przez PKN ORLEN kampanii #DobryKierowca.

ŻYCIE JEST NAJWAŻNIEJSZE
W sytuacji wypadku na drodze liczy się każda sekunda, zwłaszcza gdy do poszkodowanych zmierzają służby ratownicze. Obowiązkiem każdego kierowcy jest udostępnienie przejazdu karetce, policji czy straży pożarnej. Kierowcy jadący w tym samym kierunku drogą posiadającą co najmniej dwa pasy zobowiązani są do utworzenia korytarza życia. Ci, którzy jadą lewym pasem, powinni zjechać na lewo, a samochody poruszające się prawym pasem – na prawo. W przypadku drogi wielopasmowej obowiązuje ta sama zasada – lewy pas zjeżdża na lewo, a wszystkie pozostałe – na prawo. Najłatwiej jest ją zapamiętać, stosując regułę prawej dłoni. Wyobraźmy sobie, że kciuk to pojazdy znajdujące się na lewym pasie, natomiast pozostałe palce symbolizują auta zajmując pozostałe pasy. Odległość między kciukiem a pozostałymi czterema palcami to prawidłowo utworzony korytarz życia.

CZYTELNIEJSZE OZNAKOWANIE POMIARU PRĘDKOŚCI
Na polskich drogach pojawią się dwa nowe znaki drogowe. Pierwszy z nich wskazuje cześć drogi objęty odcinkowym pomiarem prędkości, druga oznacza koniec takiego odcinka. Dzięki takiemu oznakowaniu kierowcy będą informowani nie tylko o automatycznej kontroli średniej prędkości pojazdów, ale także o długości takiego odcinka i dozwolonej prędkości. Co to oznacza w praktyce? Na początku i na końcu odcinka znajdują się urządzenia, które automatycznie odczytują rejestrację pojazdu i jego czas przejazdu przez monitorowany odcinek. Następnie obliczana jest średnia prędkość. Do tej pory znak „odcinkowa kontrola prędkości” stosowany był zarówno w przypadku kontroli drogowej, jak też punktowej. Nowe oznaki pozwolą kierowcom je od siebie odróżnić.

PIERWSZA POMOC NA DRODZE
Każdy kierowca będący świadkiem wypadku z ofiarami ma prawny obowiązek udzielenia pierwszej pomocy poszkodowanemu, jeśli nie zagraża to jego życiu. Za nieudzielenie pomocy grozi do 3 lat pozbawienia wolności. Oto kilku zasad, o których powinien pamiętać każdy kierujący pojazdem:
- najpierw zadbaj o własne bezpieczeństwo, zatrzymując auto w miejscu, które nie zagraża tonie, innym pasażerom i nie utrudnia przejazdu służbom ratunkowym. Włącz światła awaryjne, zaciągnij hamulec ręczny i wyjmij kluczyki ze stacyjki. Ustaw trójkąt bezpieczeństwa za autem i nałóż kamizelkę odblaskową, w której warto się zawczasu wyposażyć. Kierując się w stronę poszkodowanego, warto mieć przy sobie apteczkę, gaśnicę (jeśli zauważymy ogień), telefon, nóż do przecinania pasów i zbijak do szyb.
- oceń sytuację. Jeśli nie zagraża to twojemu bezpieczeństwu, wyłącz silnik uszkodzonego pojazdu. Powiedz coś do poszkodowanego, a gdy nie zareaguje – poproś kogoś o wykonanie telefonu po pogotowie lub – gdy nie ma nikogo w pobliżu – sam wykonaj taki telefon, informując o miejscu i rodzaju wypadku i liczbie chorych.
- udziel pierwszej pomoc. Jeżeli poszkodowany nie reaguje, wówczas należy rozpocząć resuscytację krążeniowo – oddechową. Należy wynieść poszkodowanego z auta, stabilizując odcinek szyjny. Po ułożeniu go w pozycji leżącej, należy udrożnić drogi oddechowe i sprawdzić, czy jest oddech. Jeśli dana osoba nie oddycha, rozpocznij masaż serca (30 uciśnięć, 2 wdechy). Masaż serca należy kontynuować aż do przyjazdu pogotowia.

Publikacja:
Sebastian Kalak
Podoba Ci się?
Rate this item
(0 głosów)