Print this page
  • czwartek, 18 wrzesień 2014 10:39

Każdy może wejść do sieci

Z roku na rok wzrasta zaufanie internautów do handlu elektronicznego
Z roku na rok wzrasta zaufanie internautów do handlu elektronicznego Z roku na rok wzrasta zaufanie internautów do handlu elektronicznego © © archiwum

Internet stał się tak powszechny, że jego dominacja w codziennym życiu już nikogo ani nie dziwi, ani nie ekscytuje. Sieć to coraz bardziej popularny sposób porozumiewania się wszystkich ze wszystkimi.

Masz zdjęia lub film do tego artykułu?   Wyślij je do nas!

Typography
  • Small
Udostępnij to

Internet to nic innego jak sieć, czyli połączenie ze sobą w rozmaity sposób komputery, których użytkownicy mogą wzajemnie wymieniać zgromadzone w nich informacje. Oczywiście część głównie nadaje wiadomości, większość je odbiera, ale każdy jest równoprawnym sieciowym partnerem.

Internet nie został stworzony jedynie dla celów towarzyskich, ale przede wszystkim z chęci udostępniania informacji szerszemu gronu odbiorców. Dziś jednak stanowi on nie tylko źródło wiedzy, ale i podstawowe narzędzie komunikacji zarówno dla osób prywatnych, jak i dla gospodarki. Dzięki bezpośredniemu dostępowi do Internetu firma może zwiększyć swoje szanse na rynku, tak samo lokalnym, jak szerszym (narodowym czy zagranicznym), zwykły człowiek może sam zarządzać swoimi pieniędzmi, uczeń zdobywać wiedzę…

PO CO NAM SIEĆ?
Większość użytkowników Internetu sięga do zasobów sieci, by:
- Znaleźć każdą potrzebną informację, korzystając z wyszukiwarki, katalogu i licznych baz danych; ten informator znajduje się praktycznie w zasięgu ręki, nie trzeba przeszukiwać całego bibliotecznego katalogu;
- Uzupełnić swoje wiadomość o świecie, o dniu bieżącym, o sytuacji ekonomicznej czy politycznej; to dla tych celów stworzone zostały, przygotowane przez internetowe redakcje, serwisy o różnej tematyce (informacje, biznes, kultura, sport, rozrywka);
- Komunikować się, zakładając skrzynkę poczty elektronicznej i wysyłając e-maile lub uczestnicząc w internetowych pogawędkach na żywo, w grupach dyskusyjnych (np. ze względu na szybkość odbioru naszej wiadomości znacznie łatwiej w ten sposób przekazać pracownikowi, korzystającemu z dobrodziejstwa sieci, ważną i wymagającą reakcji informacji, to samo może dotyczyć partnerów, z którymi robi się interesy).

Internauci chcą dzielić się pasjami, umieszczając w sieci własną stronę WWW. Przygotowanie jej najlepiej zlecić fachowcom, Można też to zrobić samemu, używając kreatorów stron internetowych, poznając tajniki języków programowania stron. Strona taka może być doskonałą promocją zarówno firmy, jak i np. artysty, któremu brak odpowiedniej siły przebicia.

Dzięki sieci można kupować w tysiącach Internetowych sklepów, ale też i w nich sprzedawać. Można zamawiać różnego typu usługi dla firmy i dla siebie, założyć konto w banku i dokonywać różnych transakcji z biura czy domu. A poza tym można mieć dostęp do tego wszystkiego o każdej porze dnia i nocy, bez względu na miejsce.

JAKI JEST POLSKI INTERNET?
Jak nasza sieć wygląda na tle świata? Do czego Polacy wykorzystują Internet? Czego w niej szukają? Wiele odpowiedzi na te pytania można znaleźć w raporcie „Internet 2006” firmy Gemius, podsumowującym najważniejsze wydarzenia na polskim rynku internetowym.

Z badań specjalistów wynika, że miniony rok upłynął pod znakiem dynamicznego rozwoju sektora e-commerce oraz reklamy internetowej. Rok 2014 to również okres coraz silniejszego przenikania się mediów tradycyjnych i Internetu, a także wzrost zainteresowania użytkowników stronami stworzonymi zgodnie z ideą Web 2.0., czyli tym, co spece od sieci nazywają Internetem interaktywnym, pozwalającym na nieskrępowaną wymianę wszelkich treści multimedialnych – od dźwięków – poprzez filmy – do zaawansowanych artystycznie animacji.

Jak wynika z raportu, z roku na rok wzrasta zaufanie polskich internautów do handlu elektronicznego. Od 2005 roku liczba internautów, którzy dokonali kiedykolwiek zakupu w Internecie, zwiększyła się o blisko jedną trzecią, z 41 proc. do 55 proc! Specjaliści szacują, że nawet 70 proc. internautów z Polski dokona takiego zakupu w tym roku przynajmniej raz! W sierpniu 2006 serwis aukcyjny Allegro.pl odwiedził co drugi użytkownik sieci (54,53 proc.). Na zapoznanie się z ofertą poświęcił przeciętnie 2 godz. 46 min. i 11 s. – czyli ponad 6 proc. czasu spędzonego w Internecie w tym miesiącu.

Wśród sklepów internetowym największym zainteresowaniem cieszyły się kategorie internetowe – w sierpniu 2006 r. zajrzał na ich strony co czwarty polski internauta (24,99 proc.). Na drugim miejscu znalazły się sklepy wielobranżowe (17,20 proc.), a na trzecim sklepy specjalistyczne (17,14 proc.).

NIE TYLKO ZAKUPY
Rzetelna informacja, szybkość komunikowania, różnorodność opinii i interaktywności to zalety Internetu. Nie dziwi zatem fakt, że polscy internauci coraz częściej zaglądają do internetowych wydań ulubionych gazet, słuchają on-line radia czy też za pośrednictwem sieci oglądają telewizję. Według raportu firmy Gemius od października 2004 r. odsetek internautów słuchających internetowego radia zwiększył się o 43 proc. Natomiast w stosunku do listopada 2005 – o 17 proc. Jednocześnie w analizowanym okresie zmniejszył się odsetek słuchających radia w sposób tradycyjny – z 59 proc. w październiku 2005 do 50 proc. w listopadzie 2006 roku.

Polscy internauci to także aktywni twórcy cyberprzestrzeni. Pierwsze półrocze 2006 roku minęło pod znakiem dynamicznego rozwoju serwisów umożliwiających oglądanie oraz publikowanie materiałów audio-wideo. Jak wynika z badań Megapanel PBI/Gemius, w okresie od stycznia do sierpnia liczba użytkowników tych witryn wzrosła o ponad 150 proc., z 1,97 mln do 4,97 mln. W sierpniu 2006 r. serwisy z plikami muzycznymi i filmami odwiedziło niemal 40 proc. internautów, w tym co drugi użytkownik w wieku od 15 do 24 lat.

W zeszłym roku w dalszym ciągu bardzo dobrze rozwijał się internetowy rynek reklamowy. Firmy więcej niże rok wcześniej wydały na promocję w Internecie. Jak pokazują wyniki raportu, do kreacji reklamowych lubianych przez użytkowników sieci należą: buton, link sponsorowany, banner oraz billboard. Najmniejszą sympatią internautów cieszą się natomiast wszelkiego rodzaju pop-upy, czyli okienka wyskakujące podczas przeglądania stron internetowych.

Dynamiczny wzrost wartości rynku reklamy internetowej, rosnąca liczba internautów oraz systematyczny przyrost łączy szerokopasmowych to czynniki sprzyjające wykorzystywanie w codziennej praktyce biznesowej nowoczesnych form promocji. Marketing interaktywny, rozumiany jako kontakt z klientem za pomocą kanałów komunikacji, głównie Internetu i telefonu, wykorzystano w 2006 r. blisko 2/3 przedsiębiorstw w Polsce.

Najbardziej powszechną formą marketingu interaktywnego, była komunikacja mailingowa, stosowana w ośmiu na dziewięć firm wykorzystujących marketing interaktywny. Inne popularne działania marketingowe to reklama internetowa w formie banerów, layerów itd. (57 proc.) oraz promocje sprzedaży organizowane w Internecie (41 proc.). Wyniki badań pokazują jednocześnie, że to Internet, a nie telefon, był głównym sposobem docierania do odbiorców.

Publikacja:
Sebastian Kalak
Podoba Ci się?
Rate this item
(0 głosów)