• niedziela, 04 styczeń 2015 11:51

Jak powinien zachować się przedsiębiorca

Odpowiednie podanie ręki i zasady wymiany wizytówek. Biznesmena obowiązują zasady savoir-vivre'u
Odpowiednie podanie ręki i zasady wymiany wizytówek. Biznesmena obowiązują zasady savoir-vivre'u Odpowiednie podanie ręki i zasady wymiany wizytówek. Biznesmena obowiązują zasady savoir-vivre'u © © archiwum

Znajomość zasad savoir-vivre'u w biznesie jest niezbędna. Środowisko zawodowe jest wyczulone w kwestii kultury osobistej i nienagannej postawy. Przedsiębiorcy cenią sobie wiedzę z zakresu etykiety w biznesie, ponieważ pomaga nie tylko w kontaktach biznesowych, ale także w codziennych relacjach z pracownikami.

Masz zdjęia lub film do tego artykułu?   Wyślij je do nas!

Typography
  • Small
Udostępnij to

Do funkcjonowania w biznesie nie wystarczy posiadanie własnej firmy. Z pozoru błahe kwestie mogą mieć ogromny wpływ na wizerunek całego przedsiębiorstwa. Odpowiednie zachowanie czy prezentacja przedsiębiorcy rzutują na jego postrzeganie w otoczeniu biznesowym i wzmacniają wizerunek jako wiarygodnego partnera w interesach. Wydawałoby się, że przywitanie jest sprawą banalną, wygląd zewnętrzny to mało znaczący aspekt, a jednak „jak cię widzą, tak cię piszą”. Warto pamiętać, że biznesowy savoir-vivre obowiązuje nie tylko na spotkaniach bezpośrednich z klientem, ale również podczas rozmów telefonicznych czy wymiany korespondencji elektronicznej i tradycyjnej.

GDY SIĘ WITASZ…
Zasady poznawania się i witania w biznesie są niezwykle ważne. Psychologia pierwszego wrażenia działa w każdym przypadku. Stosują formy grzecznościowe i przestrzegając zasad dobrych manier, budzimy u rozmówców szacunek. Sposób, w jaki się witamy, jest pewnego rodzaju historia, którą o sobie opowiadamy. To szansa na zaprezentowanie naszego taktu, elegancji, wiedzy i poczucia humoru. Przede wszystkim przedsiębiorca powinien okazać szacunek swoim klientom, ponieważ są oni wyżsi rangą i to on musi ich pierwszy witać. Witając swojego klienta lub kontrahenta, należy wstać i zapiąć marynarkę lub żakiet. Tak samo zachowujemy się, gdy właściciel firmy wchodzi do pomieszczenia, w którym znajdują się jego podwładni, to szef pierwszy pozdrawia pracowników. Pracownicy na firmowym korytarzu pierwsi witają swojego pracodawcę, ale jeżeli chodzi o wyciągnięcie dłoni w geście powitania, to leży to w gestii ważniejszego, czyli przełożonego. W przypadku powitania z klientem, to on decyduje, kiedy wyciągnie dłoń do przedsiębiorcy. Wyjątkiem może być witanie klienta u progów własnej firmy, wtedy to szef może podać dłoń, jednak musi zrobić to z wyczuciem, aby klient nie uznał, że w w ten sposób prezentują swoją wyższość. Prawidłowy uścisk dłoni powinien być energiczny i serdeczny. Podczas przedstawiania się należy podać, oprócz imienia i nazwiska, nazwę swojej firmy. Mówienie o tytułach naukowych, zawodowych czy rodowych nie jest w tej sytuacji na miejscu. Niedopuszczalne jest przywitanie się w czapce czy płaszczu. Każdy rozmówca powinien mieć czas na rozebranie się.

WYMIEŃ WIZYTÓWKĘ
Podczas wymiany wizytówek obowiązują podobne zasady jak przy powitaniach. Wizytówka jest nieodzownym elementem w pracy i znacząco ułatwia kontakty międzyludzkie, ale należy wiedzieć, kiedy można ją wręczyć, aby nie popełnić faux pas. Przede wszystkim wizytówkami wymienia się zawsze na końcu spotkania i ten moment powinno się celebrować. Jest to wymiana, dlatego obowiązkiem jest po otrzymaniu karty rozmówcy podarować własną. Zainicjować wymianę kart powinna osoba wyższa ranga lub pełniąca ważniejsze funkcje. Kiedy spotkanie przebiega z kilkoma osobami, konieczne jest, aby wizytówkę wręczyć każdej z nich. Należy pamiętać, że proszenie o wizytówkę uchodzi za nietaktowane. Dodatkowy zapis informacji na karcie nie oznacza nic nieeleganckiego, wręcz przeciwnie, na tyle wizytówki można zapisać godziny i daty kolejnych spotkań. Przedsiębiorca, który często podróżuje za granicę, powinien posiadać wizytówki w różnych językach. W przypadku, kiedy osoba z jakichś powodów takiej karty nie posiada, to po otrzymaniu wizytówki od rozmówcy natychmiast tłumaczy się z braku posiadania własnej i zapewnia niezwłoczny kontakt ze swojej strony.

DRESS CODE
Wygląd zewnętrzny to podstawa w kontaktach międzyludzkich, a na pewno w biznesowych. Przedsiębiorca wyglądem reprezentuje nie tylko siebie, ale i swoją firmę, dlatego najważniejsze powinno być dobranie odpowiedniego stroju. Przede wszystkim wygląd powinien być schludny i estetyczny. Najczęściej panowie wybierają garnitury i koszule, panie natomiast garsonki, spódnice czy sukienki. Skomponowanie stroju świadczy o obyciu w kwestii kultury, dlatego właściciel firmy powinien pamiętać, że garnitur czarny nosi się tylko wieczorem, po godzinie 20. W ciągu dnia mile widziane są szare bądź granatowe marynarki i koszula oczywiście z długim rękawem. W kwestii obuwia - skórzane pantofle są zawsze niezawodne. Bizneswoman ma do zapamiętania nieco więcej zasad. Kobieta reprezentująca swoją firmę powinna pamiętać, aby spódnica nie była za krótka, bluzka zbyt obcisła i odsłaniająca ramiona. Niewskazane są także mocne makijaże, fantazyjnie pomalowane paznokcie, ciężka biżuteria, buty odsłaniające palce czy intensywne perfumy. Sukience czy spódnicy obowiązkowo muszą towarzyszyć rajstopy. Przyjęło się także upięcie włosów, zwłaszcza długich, ponieważ wyglądają bardzo estetyczniej i mniej wyzywająco.

ROZMAWIAJ PROFESJONALNIE
Podczas rozmowy z klientem reprezentant firmy powinien podkreślać indywidualny stosunek do jego potrzeb i życzeń oraz wyrazić pełną gotowość do współpracy i pomocy. Przy okazji przedsiębiorca może używać zwrotów świadczących o jego uprzejmości. Ta zaś przyczynia się do budowania autorytetu u podwładnych czy kontrahentów. Profesjonalizm można podkreślić określonymi zachowaniami niewerbalnymi, czyli postawą, uśmiechem czy gestami. W rozmowach biznesowych niewskazane jest używanie jeżyka poetyckiego i książkowego. Konstruując swoje wypowiedzi, należy unikać metafor, barokowych składni, inwersji, archaizmów czy związków frazeologicznych. Komunikacja powinna być prosta, spójna, a wypowiedzi zrozumiałe, aby przedsiębiorca został uznany za wiarygodnego i kompetentnego. Zasady etykiety biznesowej obowiązuje również tradycyjnej lub elektronicznej oraz rozmowy telefoniczne. Jeżeli przedsiębiorca znajduje się na większym spotkaniu biznesowym, na którym przygotowany jest wcześniejszy poczęstunek, należy pamiętać, że rozmowę o interesach zaczyna się dopiero po deserze.

Publikacja:
Sebastian Kalak
Podoba Ci się?
Rate this item
(0 głosów)
stop-hejt
Dzielenie się opinią jest cenne, ale może ranić innych!
Komentujesz? Nie rań i nie obrażaj innych! "Nie" dla komentarzy zawierających - przemoc, pomawianie, groźby, propagowanie nienawiści, fałszywe informacje, spam. Widzisz taką wypowiedź? Zgłoś ją, korzystając z opcji zgłoś nadużycie.