• czwartek, 29 wrzesień 2016 10:13
  •   539

Autobusem bez biletu?

Radny proponuje bezpłatną komunikację?
Radny proponuje bezpłatną komunikację? Radny proponuje bezpłatną komunikację? © archiwum

Czy w Ostrowie już wkrótce mieszkańcy miasta będą mogli jeździć miejskimi autobusami za darmo? Z wnioskiem takim na ostatniej sesji Rady Miejskiej wystąpił radny Wojciech Matuszczak. Prezydent Beata Klimek nie mówi ,,nie”, ale zastrzega, iż trzeba przeprowadzić wnikliwą analizę kosztów.

Masz zdjęia lub film do tego artykułu?   Wyślij je do nas!

Typography
  • Small
Udostępnij to

Radny Wojciech Matuszczak proponując bezpłatne przejazdy autobusowe podkreślał, że jest to bardzo dobre rozwiązanie.
– Darmowa komunikacja z pewnością pomoże w koniecznym, stopniowym wygaszania wzmożonego ruchu samochodowego, zwłaszcza w centrum miasta, wspomoże rozwiązanie problemów korków w godzinach szczytu, braku miejsc parkingowych i konieczności ich kosztownego budowania – mówił radny. – Z drugiej strony przyczyni się do podtrzymania funkcji handlowo usługowych w centrum, zachęcając potencjalnych klientów do odwiedzania punktów handlowo usługowych w mieście.

Radny podkreślał, że kolejnym argumentem przemawiającym za bezpłatną komunikacją jest zdecydowana poprawa mobilności mieszkańców, zwłaszcza młodzieży, która została przetestowana w okresie wakacji i spotkało się to z bardzo przychylnym przyjęciem.
– Umożliwienie bezpłatnego poruszania się komunikacją miejską mieszkańców uboższych, jak również niepełnosprawnych przyczyni się z pewnością do ich aktywizacji, czy to społecznej czy zawodowej – mówi Wojciech Matuszczak. – Poza tym ograniczenie ruchu samochodowego w mieście spowoduje ograniczenie ilości emitowanych przez samochody spalin, największego obecnie problemu obniżającego jakość życia w naszym mieście. Jest to problem, z którym należy walczyć wszelkimi metodami, a darmowa komunikacja, zwłaszcza taborem elektrycznym, wpłynie w konsekwencji na zmniejszenie emisji spalin przez samochody.

Radny twierdzi, że przychody pokrywające spółce koszty świadczenia usług przewozowych na terenie miasta i zapewniających minimalny zysk to ok. 7 mln rekompensaty i 2,2 mln zł z tytułu sprzedanych biletów.
– W uproszczeniu można powiedzieć, że zapewnienie darmowej komunikacji będzie kosztowało budżet miasta ok 2,2 mln zł – mówi Wojciech Matuszczak. – Można przyjąć, że oszczędności związane z dystrybucją biletów obniżą tą kwotę. Unikniemy bowiem: kosztów i opóźnień związanych ze sprzedażą biletów u kierowców, utrzymania systemu biletowego drukowanego (drukarek, kasowników, materiałów), utrzymania systemu biletowego elektronicznego (dział obsługi, bilety, komputery, kasowniki), utrzymania kontrolerów, egzekucji kar za przejazd bez biletu.

Bilety na przejazdy autobusami w 2015 roku zniknęły w Kościerzynie. Gdy decydowano się na ten ruch asystent burmistrza Jacek Konkol nie ukrywał, iż władze miasta liczą, że dzięki tej zmianie spadnie natężenie ruchu kołowego.
– Na pewno nasze autobusy nie wożą dziś powietrza – mówi Jacek Konkol.
Przyznaje jednak, że co do spadku ruchu nie może się wypowiadać, gdyż miasto nie zleciło odpowiednich badań.

W Żorach mieście tylko trochę mniejszym od Ostrowa bezpłatna komunikacja została wprowadzona w maju 2014 roku.
– Bezpłatną Komunikację Miejską postanowiliśmy wprowadzić biorąc pod uwagę względy społeczne, ekonomiczne, ale również ekologiczne – mówi Anna Ujma, doradca prezydenta. – Przyczyną wprowadzenia BKM był wzrost dopłat do kosztów utrzymania komunikacji publicznej. Wysokość dopłaty gminy do wozokilometra zmieniła się z 2,20 zł w 2009 roku do 4,40 zł w 2014 roku. Działo się tak pomimo wzrostu cen biletów. To zaś w konsekwencji pociągało za sobą spadek liczby pasażerów korzystających z transportu publicznego. Wprowadzając Bezpłatną Komunikację Miejską chcieliśmy zmienić te tendencje, a ponadto wyrównywać szanse dostępu mieszkańców wszystkich dzielnic do edukacji, kultury, sportu i rekreacji, poprawić możliwości i warunki dojazdu do miejsc pracy i równocześnie zachęcić do zamieszkania w naszym mieście. Z porównania statystyk z roku 2012 tj. z okresu przed wprowadzeniem BKM, kiedy w dzień roboczy transportem publicznym w granicach gminy przewożono ok. 3,3 tys. pasażerów dziennie, z wynikami badań przeprowadzonych w listopadzie 2014 roku wynika, że w taki sam dzień korzysta z Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej 10,1 tys. pasażerów, zaś w niedziele korzysta z BKM aż 6,4 razy więcej pasażerów niż z transportu publicznego w okresie przed wprowadzeniem BKM. Obecnie ta różnica może być jeszcze większa. Wielu mieszkańców potwierdza w rozmowach za nami, że przesiedli się z prywatnych samochodów do autobusów BKM.

Publikacja:
Sebastian Kalak
Podoba Ci się?
Rate this item
(0 głosów)