• Krotoszyn
  • środa, 20 marzec 2019 11:27
  •   1077

Pociągi od 25 marca do Wrocławia

Pociągi od 25 marca do Wrocławia
Pociągi od 25 marca do Wrocławia © archiwum

Remont linii kolejowej nr 281 na odcinku Grabowo Wielkie – Zduny (Krotoszyn) dobiegł końca. Zarządca infrastruktury – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformował o przygotowaniu do eksploatacji ok. 40 km wyremontowanego gruntownie szlaku kolejowego.

Masz zdjęia lub film do tego artykułu?   Wyślij je do nas!

Typography
  • Small
Udostępnij to

Wymieniono podtorze, położono nowe tory wraz z rozjazdami oraz przebudowano stacje i przystanki. Głównym efektem prac jest podniesienie prędkości do 120 km/h dla pociągów osobowych i do 80 km/h dla składów towarowych. Trasa została przystosowana do prowadzenia ruchu ciężkich, ponadnormatywnych ładunków z Dolnego Śląska na północ kraju. Z tego m.in. względu wyremontowano i wzmocniono wiadukty i mosty oraz kompleksowo wymieniono sieć trakcyjną.

Zmodernizowano także urządzenia sterowania ruchem, przebudowano system łączności przewodowej i radiowej. Wyremontowano 19 przejazdów drogowych, które otrzymały nową nawierzchnię, oświetlenie, urządzenia zabezpieczające i kamery.

Przepustowość na linii zwiększyła się także dzięki przebudowie stacji Bukowice Trzebnickie, gdzie będzie możliwe wymijanie się składów na tym jednotorowym szlaku. Zarówno tam, jak i w Grabownie Wielkim, Krośnicach, Wierzchowicach, Miliczu, Rakoniewicach i w Cieszkowie wybudowano nowe perony z wiatami, tablicami informacyjnymi i oświetleniem.

Wszystkie te miejsca przystosowano do obsługi podróżnych z ograniczonymi możliwości poruszania się. Komfort obsługi pasażerów radykalnie się zmienił, choć niektóre rozwiązania projektowe budzą sporą wątpliwość, jak np. oddzielanie budynków dworcowych od peronu niskim ogrodzeniem.

Remont trasy rozpoczął się we wrześniu 2017 r. Inwestycja warta 155 mln zł sfinansowana została ze środków budżetowych państwa. Prace na zlecenie PLK wykonała firma TORPOL S.A. (Grabowno – granica województwa) i ZRK DOM (Zduny – Krotoszyn). Na tym ostatnim odcinku zakres prac był jednak skromniejszy, a prace polegały głównie na przebudowie trzech przejazdów drogowych z instalacją nowych urządzeń sygnalizacyjnych oraz punktową wymianą słupów trakcyjnych.

Termin ukończenia remontów był kilkukrotnie przesuwany, ale wreszcie nadszedł wyczekiwany przez pasażerów i przewoźników moment otwarcia linii, który nastąpił 11 marca. Dzień później do Krotoszyna po raz pierwszy zawitał pociąg Kolei Dolnośląskich.

Regularne kursy rozpoczną się 25 marca. Na razie są to jazdy testowe pustego składu mające na celu zapoznanie się maszynistów z odnowionym szlakiem. Podobne jazdy próbne wykonywały także lokomotywy towarowe, jako że ruch na trasie jest wdrażany stopniowo.

Wielki dzień powrotu połączeń do Wrocławia jest już zatem coraz bliżej. Pasażerowie z powiatu krotoszyńskiego będą cieszyć się nie tylko pociągami regionalnymi na tej trasie, ale także i dalekobieżnymi, które w ramach trasy objazdowej zaczną kursować przez Krotoszyn od 8 kwietnia. Pora zaplanować więc jakąś wiosenną wycieczkę!

Publikacja:
Sebastian Kalak
Podoba Ci się?
Rate this item
(0 głosów)