W gminie Milicz usuną prawie 200 ton azbestu
Do końca sierpnia z 83 prywatnych nieruchomości na terenie gminy Milicz usunięte zostaną szkodliwe dla zdrowia płyty azbestowo-cementowe o łącznej wadze prawie 200 ton. Na ten cel gmina Milicz pozyskała 126 tys. zł dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska.
Masz zdjęia lub film do tego artykułu? Wyślij je do nas!
Na zlecenie gminy usługę demontażu, wywozu i unieszkodliwieniu płyt zdemontowanych cementowo-azbestowych wykona firma F.H.U. Elżbiety Perz z Ostrowa Wlkp., która złożyła najkorzystniejszą ofertę cenową – 80,8 tys. zł. Pozostałe 4 oferty złożone gminie opiewały na kwotę od 93,2 tys. zł do 114,8 tys. zł.
Azbest zostanie usunięty z 83 nieruchomości na terenie gminy, tylu bowiem mieszkańców złożyło w tym roku wniosek o skorzystanie z darmowego demontażu i wywozu azbestowych elementów na terenie swoich posesji. Zadeklarowana przez właścicieli nieruchomości ilość azbestu do usunięcia oszacowana została na 189,8 ton, jednak dopiero po zakończeniu demontażu dokładnie będzie wiadomo, jaka to w sumie będzie wielkość. Na realizację tego zadania gmina wyznaczyła firmie z Ostrowa Wielkopolskiego termin do 31 sierpnia.
W poprzednim wieku płyty cementowo-azbestowe były w Polsce powszechnie stosowany w budownictwie jednorodzinnym, najczęściej w pokryć dachowych. Gdy okazało się, że rakotwórcze, na terenie całego kraju przystąpiono do ich demontażu. Od wielu lat gminy pomagają swoich mieszkańców w usuwaniu szkodliwego azbestu, finansując co roku na wniosek zainteresowanych mieszkańców demontażu i utylizację azbestowych elementów.