• Kraj
  • czwartek, 13 luty 2020 09:55
  •   1913

Polacy nie chcą podatku cukrowego

Nowa danina nie spowoduje zmniejszenia otyłości
Nowa danina nie spowoduje zmniejszenia otyłości Nowa danina nie spowoduje zmniejszenia otyłości © archiwum

Wypowiadamy wojnę białej śmierci – przekonuje rząd. – Nie z nami te numery – odpowiadają Polacy. Tak streścić można wyniki sondażu dotyczącego „podatku cukrowego”, czyli opłaty, która miałaby objąć słodzone napoje.

Masz zdjęia lub film do tego artykułu?   Wyślij je do nas!

Typography
  • Small
Udostępnij to

Według oficjalnych zapewnień rządu dzięki podatkowi cukrowemu Polacy będą zdrowsi. Droższe produkty mają sprawić, ze będziemy jeść mniej kolorystycznych produktów, a otyłość zniknie albo zostanie ograniczona. W taki scenariusz nie wierzą producenci, którzy zwracają uwagę, że podatkiem obłożone mają być… wyłącznie napoje.

Przeprowadzony przez Pollster sondaż wskazuje, że również konsumenci nie wierzą w dobre intencje rządu. Aż 80 proc. Polaków zapytanych, czy boi się wzrostu cen po wprowadzeniu podatku cukrowego, odpowiedziało twierdząco. Respondenci nie tylko obawiają się drożyzny, ale i nie wierzą, że wyższe podatki zmienią nasze nawyki żywieniowe.

W spalanie kalorii podatkami wierzy jedynie 11 proc. ankietowanych. Jeśli wie nie polityka fiskalna, to co? Zdaniem 75 proc. respondentów otyłość najlepiej leczy aktywność fizyczna, dieta i badania. Kolejne 54 proc. ankietowanych uważa, że pomocne są kampanie społeczne promujące zdrowy styl życia, a według 39 proc. pomógłby np. zakaz sprzedaży słodyczy dzieciom.

Zgodnie z rządowym projektem na słodkie napoje, w tym soki i nektary, ma zostać nałożona dodatkowa specjalna opłata w wysokości co najmniej 50 gr za litr. Dodatkowo zapłacimy 10 gr więcej, jeśli w napojach znajduje się kofeina, tauryna lub guarana. Każdy nadmiarowy gram cukru (o ile cukru jest więcej niż 5 gr na 100 ml produktu) ma być objęty opłatą wynoszącą 5 gr. Środki w całości trafią do Narodowego Funduszu Zdrowia.

Publikacja:
Sebastian Kalak
Podoba Ci się?
Rate this item
(0 głosów)