Co można sprawdzić na stacji kontroli pojazdów?
Stacja kontroli pojazdów to miejsce dobrze znane każdemu kierowcy. Wykonywane są tam badania techniczne bez których żaden samochód nie jest dopuszczony do ruchu po drogach publicznych. Jest to ważne, ponieważ wpływa znacząco na bezpieczeństwo zarówno kierowców, jak i pieszych oraz rowerzystów.
Masz zdjęia lub film do tego artykułu? Wyślij je do nas!
Nowo wyprodukowane auta prosto z salonu muszą przejść ten proceder przed upływem trzech lat od ich pierwszej rejestracji. Następny przegląd powinien się odbywać po dwóch kolejnych. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku wszelkich starszych aut. Jeżeli jesteśmy właścicielami samochodu, którego wiek przekroczył 5 lat, mamy obowiązek corocznych kontroli technicznych.
Podczas kontroli szczegółowo sprawdza się opony, czy mają odpowiednią głębokość bieżnika i są wolne od zniekształceń i uszkodzeń. Oświetlenie to kolejna istotna kwestia, która w dużej mierze wpływa na widoczność. Na stacji kontroli sprawdza się przede wszystkim jego poprawne ustawienie. Wydaje się być to błahą sprawą, jednak od tego zależy komfort a także bezpieczeństwo naszej jazdy. Kiedy lampy są źle wyregulowane, mamy nieodpowiednio oświetloną drogę i oślepiamy innych uczestników ruchu. Wpływ na widoczność mają też szyby. Kolejnym istotnym elementem sprawdzamy podczas kontroli są hamulce. Do ich kontroli wykorzystuje się tzw. rolki, na które wjeżdża się autem i następnie postępuje zgodnie z poleceniami diagnosty. Tam badana jest skuteczność hamowania oraz równomierny rozkład sił na poszczególne osie. Następnie kontrolowany jest układ kierowniczy. W tym przypadku ważne są prawidłowe mocowania w nim. Szczegółowo badania jest też zamocowanie kół oraz ich prawidłowe ustawienie.
Kontrola auta nie kończy się tylko na sprawdzeniu zwiedzania, układów w aucie i jego opon. Oceniamy jest stan elementów przymocowanych do pojazdu, takich jak m.in. haki, rury wydechowe i zderzaki. Wszystkie powinny być trwale przytwierdzone, w przeciwnym przypadku coś może odpaść podczas jazdy, zwłaszcza przy dużej prędkości. Diagnosta sprawdzi też nadwozie, kabinę pojazdu, fotele, pasy bezpieczeństwo. Zawsze kontroluje się też obecność trójkąta oraz stan podsuszek powietrznych. W przypadku, gdy auto ma instalację gazową lub jest to specjalny typ pojazdu np. nauka jazdy lub taksówka, jest on sprawdzany bardziej szczegółowo w zakresie dodatkowego wyposażenia. Zazwyczaj na końcu badania przychodzi czas na ocenę uciążliwości ekologicznej pojazdu.