Wymiana oleju silnikowego
Przed wymianą oleju dobrze jest rozgrzać wcześniej samochód aby poprawić płynność oleju i umożliwić lepsze jego usuniecie z misy olejowej. Po krótkiej jeździe należy pojazd pozostawić na kilka minut aby olej spłynął do miski olejowej.
Masz zdjęia lub film do tego artykułu? Wyślij je do nas!
Następnie przystępujemy do usunięcia starego oleju z silnika. W tym celu musimy odkręcić korek spustowy znajdujący się w samym dole misy olejowej. Zużyty olej spuszczamy do przygotowanego wcześniej pojemnika. Kiedy olej jeszcze spływa do pojemnika możemy dokonać wymiany filtra olejowego. W tym celu odkręcamy stary filtr za pomocą specjalnego klucza np. opaskowego lub innego, który umożliwi wykręcenie filtra. Pamiętać musimy, że w filtrze znajdują się resztki oleju, które po odkręceniu będą z niego wyciekać.
Kiedy już odkręciliśmy stary filtr przystępujemy do założenia nowego. Pierwszą czynnością jaką musimy zrobić zaraz po wyczyszczeniu gniazda, w którym filtr będzie zamocowany jest posmarowanie gumowej uszczelki filtra olejem nowym bądź zużytym co pozwoli na lepsze uszczelnienie połączenia filtra z gniazdem. Następnie przykręcamy filtr ręką i dokręcamy go wyłącznie ręcznie, nie używając przy tym żadnych narzędzi.
Po zamocowaniu filtra sprawdzamy stan uszczelki korka spustowego jeżeli uszczelka nie jest jednorazowa (posiada gumowy pierścień) możemy zakręcić korek spustowy. W przypadku uszczelki jednorazowej bądź uszkodzonej konieczna jest jej wymiana.
Po zakręceniu korka spustowego przystępujemy do wlania oleju do silnika przez otwór wlewowy w jego górnej części. Wlewając olej należy cały czas kontrolować jego poziom za pomocą bagnetu. Po wlaniu odpowiedniej ilości uruchamiamy samochód, na 1 minutę a następnie wyłączamy go. Po odczekaniu ok. 5 min ponownie sprawdzamy poziom oleju i jeżeli to konieczne uzupełniamy.
Po dokonaniu całej wymiany dobrze jest zapisać stan licznika oraz datę wymiany oleju aby nie zapomnieć kiedy należy dokonać kolejnej wymiany.