Maleje liczba bezrobotnych
W tym roku Urząd Pracy na walkę z bezrobocie będzie dysponował kwotą 2 mln 221 tys. zł z czego najwięcej przeznaczy na dotację dla bezrobotnych zakładających własną firmę i na staże. Budżet Urzędu z roku na rok jest coraz niższy, gdyż maleje liczba osób bezrobotnych w powiecie milickim.
Masz zdjęia lub film do tego artykułu? Wyślij je do nas!
O ponad 380 tys. zł mniej będzie wynosił tegoroczny budżet Urzędu Pracy w Miliczu w porównaniu z ubiegłym rokiem, kiedy to Urząd miał przyznane 2,6 mln zł, a wydatek 2 mln 544 tys. zł. Mniejszy budżet wynika z malejącej z roku na rok liczby osób bezrobotnych. Na koniec listopada 2018 r. stopa bezrobocia wynosiła 6,7 proc. W tym roku na różne formy pomocy Urząd Pracy chce skierować 300 bezrobotnych. W 2018 roku aktywizowano 375 osób bezrobotnych.
W 2019 r. PUP najwięcej środków przeznaczy na: dotację na podjęcie własnej działalności gospodarczej – 685,1 tys. zł dla 37 bezrobotnych, staże dla osób poniżej 30 lat – 444,5 tys. zł dla 72 osób, na staże dla osób powyżej 30 lat – 291 tys. zł dla 39 osób, na prace interwencyjne – 228,5 tys. zł dla 41 osób, bon na zasiedlenie – 195 tys. zł na dla 30 osób, podejmujących pracę związaną z wyprowadzką z Milicza. Ponad 170 tys. zł przeznaczono na szkolenia, z których będzie mogło skorzystać 25 osób, 120,5 tys. zł na wyposażenie stanowisk pracy, 33,7 tys. zł na studia podyplomowe dla 7 osób, 15,3 tys. zł na Program Aktywizacji i Integracja, 38,6 tys. zł na dofinansowanie do wynagrodzenia dla 5 osób powyżej 560 lat. Dodatkowo urząd dysponuje kwotą 200 tys. zł na Krajowy Fundusz Szkoleniowy przeznaczony na kształcenie ustawiczne pracodawcy i pracowników.
W ub. roku działalność gospodarczą rozpoczęto 45 bezrobotnych osób. 10 osób zdecydowało się na świadczenia usług mechanicznych, wulkanizacyjnych, naprawy i serwis maszyn oraz auto detalingu, 7 – na usługi fryzjerskie i kosmetyczne, 3 – na usługi florystyczne, delatorskie, graficzno – artystyczne i kolejne 3 osoby na obsługę muzyczną i organizację imprez. Szkolenia zorganizowano dla 22 osób, z których do tej pory 13 podjęło pracę. Najwięcej szkoleń dotyczyło zdobycia uprawnień dla kierowców. 8 osób poszło na kurs prawa jazdy kat. C oraz przewóz rzeczy, 2 osoby na kurs prawo jazdy kar. C+E oraz przewóz rzeczy, kolejne dwie osoby szkoły się na operatora koparko – ładowarki, kl. III, a jedna przeszła kurs na prawo jazdy kat. D i przewóz osób. Kolejne dwie osoby przeszły sam kurs na prawo jazdy kat. C+E i kat. C. Pozostałe kursy: operator-programista maszyn CNC, instruktor teoretycznej i praktycznej nauki jazdy w zakresie kat. B, spawanie blach i rur spoinami pachwinowymi metodą MAC i TIG czy kadry i płace. W ub. roku PUP wyposażył też 8 stanowisk pracy u pracodawców, którzy stworzyli stanowiska pracy i zatrudnili na nich osoby bezrobotne. Były to stanowiska pracy tj.: pracownik biurowy, szwaczka, operator maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, pozostali technicy budownictwa, pozostali operatorzy maszyn i urządzeń do obróbki drewna, pomocnik mechanika, szlifierz i czyściciel dywanów (ze środków PFRON-u).
Na posiedzeniu Powiatowej Rady Rynku Pracy 16 stycznia dyrektor Urzędu Pracy, Anna Grochowska i jej zastępczyni Agnieszka Zaradna przedstawiły program Aktywizacji i Integracja w powiecie milickim w 2019 r., skierowany do największej grupy zarejestrowanych bezrobotnych. – Jak wynika z naszych danych, 46 proc. ogółu zarejestrowanych stanowią osoby bardzo mocno oddalone od rynku pracy. Wielu z nich korzysta ze świadczeń pomocy Ośrodków Pomocy Społecznej – mówiła wicedyr. Zaradna dodając, że aby efektywnie wesprzeć te osoby Urząd Pracy kolejny rok z rzędu podjął współpracę z Ośrodkami Pomocy Społecznej. W pracach pomocniczych przy konserwacji zieleni oraz w pracach porządkowych, głównie na terenie gminy Krośnice, ale też w gminie Milicz, weźmie udział 37 bezrobotnych osób.
Wykonanie zadań za ubiegły rok i plan pracy na nowy rok członkowie Powiatowej Rady Rynku Pracy zaopiniowali pozytywnie. W posiedzeniu uczestniczyło 7 z 10 członków Rady.