Dworzec Centralny został zabytkiem
Rocznie korzysta z niego grubo ponad 15 mln pasażerów. Warszawski Dworzec Centralny im. Stanisława Moniuszki znalazł się w rejestrze zabytków! Tym samym został objęty ochroną konserwatorską. Decyzja ta pozwoli m.in. zachować jego układ przestrzennych w istniejącej formie.
Masz zdjęia lub film do tego artykułu? Wyślij je do nas!
– Chronimy miejsca ważne dla polskiej kultury i tożsamości. Zachowujemy dla kolejnych pokoleń obiekt, z którym emocjonalnie związani są nie tylko mieszkańcy Warszawy – ocenia prof. Magdalena Gawiń, wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego, generalny konserwator zabytków.
Warszawski Dworzec Centralny został oddany do użytku 5 grudnia 1975 r. Kompleks, w skład którego weszły m.in. hala główna, podziemne perony, przejścia oraz galerie, został zaprojektowany przez architektów Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka. Jako pierwszy obiekt w Polsce dworzec miał klimatyzację, ruchome schody i chodniki na pochylniach, automatyczne otwieranie drzwi. A w budynku Warszawy Centralnej stanął pierwszy w Polsce automat ze słodyczami i napojami. Aby dworzec robił jeszcze większe wrażenie, na środku przejścia podziemnego pod skrzyżowaniem Al. Jerozolimskich z ul. Chałubińskiego zbudowano wielką biało-czerwoną fontannę. Obecnie na jej miejscu jest pasaż handlowy. Pieniądze na tę sztandarową budowę popłynęły szerokim strumieniem, a także z pożyczek z Zachodu.
W sierpniu 2010 r. rozpoczął się remont dworca m.in. wyczyszczono elementy dachu, elewacji i wnętrz, wypolerowano granitową posadzkę w hali głównej, a także gruntownie wyczyszczono aluminiowy sufit. Naprawiono neony na zewnątrz budynku oraz uruchomiono zewnętrzną iluminację dworca w szczycie dachu. Ponadto zostały wymienione sufity podwieszane w galeriach na poziomie -1, zainstalowano nowy system informacji dla pasażerów biletomaty oraz udogodnienia dla osób z niepełno sprawnościami. W latach 2013 – 2016 wymieniono ruchome schody i pochylnię, zaś w 2015 r. zakończono przebudowę systemu izolacji termicznej i ogrzewania oraz stropu dworca. Trzy lata temu zakończył się kolejny etap remontu hali głównej, w ramach którego wybudowana została antresola. – Dzisiaj budujemy bezpieczną, komfortową i punktualną polską kolej. Musimy jednak pamiętać o tym, że polska kolej to kawał naszej historii – stwierdza wicemarszałek infrastruktury Andrzej Bittel. – W zasobach Polskich Kolei Państwowych znajdują się bardzo wiele zabytkowych, pięknych powstałych w różnych epokach dworców – mówi Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA. Z pewnością ma na myśli m.in. Dworzec Główny we Wrocławiu. Obiekt przeszedł niedawno gruntowny remont i jest jedną z wizytówek stolicy Dolnego Śląska.