Korupcja w starostwie?
Zdaniem Komisji Skarg, Wniosków i petycji w krotoszyńskim starostwie nie ma podstaw do wprowadzenia w powiecie dodatkowych procedur zalecanych przez Centralne Biuro Antykorupcyjne.
Masz zdjęia lub film do tego artykułu? Wyślij je do nas!
W środę, 31 lipca do Rady Powiatu w Krotoszynie wpłynęła petycja w sprawie wprowadzenia w Starostwie Powiatowym tzw. Polityki Zarządzania Konfliktem Interesów. Zalecenia te można znaleźć w dokumencie pt. „Korupcja polityczna. Wskazówki dla przedstawicieli organów władzy wybieranych w wyborach powszechnych”.
CBA zawnioskowało również o wyznaczenie w Starostwie Powiatowym w Krotoszynie osoby odpowiedzialnej za egzekwowanie tej polityki, wprowadzenie mechanizmu kontroli naruszania tej polityki, ustanowienie konsekwencji za nieprzestrzeganie dokumentu.
W sierpniu z kolei wpłynęło uzupełnienie złożonej petycji z zaznaczeniem, że wprowadzone regulacje w zakresie tej polityki mają odnosić się do radnych powiatowych, a nie do pracowników Starostwa Powiatowego. Petycja została oczywiście przez radę przeanalizowana i nie znaleziono w niej niczego, co by świadczyło o tym, że taki dokument może być uwzględniony.
Jak informuje przewodniczący komisji Ryszard Chojnicki (51 l.) już samo postanowienie ustawy o samorządzie powiatowym zawiera katalog przepisów antykorupcyjnych oraz określa dokładne obowiązki radnego w wymiarze etyczno-moralnym. – W przypadku popełnienia przez radnego czynu zabronionego sankcje określa Kodeks Karny. Ponadto dodatkowo stosowne postanowienia ustawy i pracownikach samorządowych, wewnętrzne regulaminy i schematy organizacyjne są wdrożone przez Starostwo Powiatowe w Krotoszynie – informuje Ryszard Chojnicki (51 l.).
Jak dodaje, w odniesieniu do radnych powiatowych brak jest jakichkolwiek podstaw prawnych do tworzenia oddzielnych dokumentów, wewnętrznych aktów prawnych oraz brak jest podstaw prawnych do wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za realizację tego aktu. Co najważniejsze jednak, zgodnie z art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa.
Co istotne zalecenia te otrzymały wszystkie samorządy w Polsce. Zalecenia biura dla samorządów zawarte są w dokumencie przygotowanym jeszcze w 2016 roku. W treści jego dokumentu czytamy m.in., że „Przywódcy polityczni mogą odegrać ogromną rolę w przeciwdziałaniu korupcji, co najmniej z trzech powodów. Po pierwsze, stanowią przykład nie tylko dla członków swojej formacji politycznej, ale wszystkich obywateli. Po drugie, wyznaczają kierunki działalności politycznej, w tym polityki antykorupcyjnej. Wreszcie po trzecie, udzielają niezwykle istotnego w walce z korupcją wsparcia z politycznego”.
Dla wielu samorządów w Polsce to kuriozum i w pewien sposób zrzucenie odpowiedzialności na samorządy, a to przecież w głównej mierze po to powstało Centralne Biuro Antykorupcyjne by zapobiegać właśnie korupcji.