Co zrobić, gdy… lekarz popełni błąd?
Lekarz był dla ciebie niegrzeczny? Dentysta źle zaplombował ząb i wdało się zapalenie? Możesz domagać się odszkodowania, a nawet zadośćuczynienia za cierpienie fizyczne i moralne. Jak to załatwić?
Masz zdjęia lub film do tego artykułu? Wyślij je do nas!
POSKARŻ SIĘ ORDYNATOROWI
O naruszeniu twoich praw poinformuj przełożonego osoby, która – twoi zdaniem – zadowala się niewłaściwie Idź zatem do dyrektora szpitala ordynatora oddziału lub kierownika przychodni. Możesz też złożyć skargę do rzecznika odpowiedzialności zawodowej przy Okręgowej i Naczelnej Izbie Lekarskiej lub Biura Rzecznika Praw Pacjenta (infolinia 0 800 190 590 lub 22 635 59 69 – dla telefonów komórkowych).
NAPISZ SKARGĘ
Jeśli – twoim zdaniem – lekarz źle przeprowadził zabieg, złóż na niego skargę do okręgowego sądu lekarskiego, który działa przy okręgowej radzie lekarskiej (adresy znajdziesz na stronie NFZ: www.nfz.pl). Zasadność jej oceni rzecznik odpowiedzialności zawodowej. I to on zdecyduje, czy trzeba wszcząć postępowanie przeciwko lekarzowi.
IDŹ DO SADU
Gdy twoje starania nic nie dadzą wystąp z pozwem przeciwko placówce medycznej (gdy lekarz pracuje na kontakcie). Pozew wnieść do sądu właściwego dla siedziby zakładu opieki zdrowotnej. Jeżeli domagasz się odszkodowania poniżej 75 tys. zł, skargę składasz w sądzie rejonowym, gdy kwota jest wyższa – w sądzie okręgowym.
WARTO WIEDZIEĆ
Adres Biura Rzecznika Praw Pacjenta: al. Zjednoczenia 25, 01-829 Warszawa. Infolinia jest czynna pon.-pt. w godz. 9.00-21.00.