Rolnicy o obwodnicy
Kolejne już spotkanie w sprawie obwodnicy drogi krajowej nr 25 na odcinku Ostrów – Kalisz – Koni zorganizowali mieszkańcy wsi Boczków, Gniazdów, Trusków, Biskupce oraz Skalmierzyce.
Masz zdjęia lub film do tego artykułu? Wyślij je do nas!
Tym razem zaproszenie oprócz władz gminnych – burmistrza Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce Jerzego Łukasza Walczaka oraz przewodniczącego Rady Tadeusza Orzechowskiego i radnych przyjął również Poseł na Sejm RP Andrzej Grzyb. Zebranie odbyło się w sali wiejskiej w Boczkowie.
Pomimo różnych zawirowań i niepewności co do losu inwestycji ostatecznie Kalisz znalazł się na ogłoszonej przez Ministerstwo Infrastruktury budowy 100 obwodnic. Choć to wiadomość bezsprzecznie dobra dla całego regionu, rolnicy z terenu Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce są pełni obaw co do przebiegu jej trasy. Władze Kalisza mocno bowiem forsują najbardziej dla gminy niekorzystny wariant nr 3, który drastycznie ingeruje w strukturę przestrzenną oraz powoduje konieczność podziałów majątków i gospodarstw wielu mieszkańców wymienionych wcześniej wsi.
Obecny na spotkaniu poseł Andrzej Grzyb zapowiedział, że będzie bronił interesów rolników. Takie zapewnienia po raz kolejny złożył również burmistrz Jerzy Łukasza Walczak. – Nie ulega wątpliwości, że obwodnica dla tak dużego 100-tysięcznego ośrodka miejskiego, jakim jest Kalisz, jest potrzebna, bo innego tego typu aglomeracje ją mają. Władze Kalisza forsują jednak wariant nr 3, na który nigdy naszej zgody nie było i nigdy nie będzie – mówi burmistrz.
Burmistrz przedstawił również zebranym kluczowe argumenty za poparciem wariantu wykorzystującego istniejącego obwodnicę Nowych Skalmierzyc: wykupiono już grunty pod drugą jezdnię, wybudowano węzły do bezkolizyjnego włączenia się do ruchu i zjazdu, wybudowano wiadukty z miejscem pod drugą jezdnię, ulokowanie biznesu wzdłuż istniejącej obwodnicy, zmniejszenie kosztów bezpośrednich gospodarstw rolnych, poprawa bezpieczeństwa i szybkiego transferu mieszkańców dwóch największych ośrodków, jako głównych użytkowników obwodnicy, szacowany ruch tranzytowy w wielkości 20 – 30% generujący niewspółmierny koszt budowy obwodnicy w wariancie trzecim, wzrost kosztów gospodarowania oraz problemy natury z kolejnym podziałem gospodarstw wymuszać będą konieczność przebranżowienia (utrata majątków, niekiedy kilku pokoleń), bliskość obwodnicy miasta to wbrew pozorom mniejsze zanieczyszczenie środowiska spalinami, gdyż taka lokalizacja sprzyjać będzie wyprowadzaniu ruchu z centrum miasta z uwagi na szybszy transport (mniej korków).
Na zakończenie burmistrz omówił pozostałe, bardziej korzystne dla gminy warianty przebiegu trasy DK nr 25, w tym wariant nr 2b oraz wariant kompromisowy, wypracowany w roku ubiegłym w porozumieniu z prezydentem Kalisza.