Zabłyśnij w nowej pracy
Początki zwykle nie są łatwe, bo nowa praca stresuje każdego. Zachowaj jednak spokój. Dzięki wskazówkom specjalistów udana kariera zawodowa stanie przed tobą otworem!
Masz zdjęia lub film do tego artykułu? Wyślij je do nas!
Dostałeś pracę, o której zawsze marzyłeś, i za parę dni zaczynasz. Z jednej strony bardzo cieszysz się na nowe wyzwania, z drugiej – odczuwasz rosnący niepokój. Zadajesz sobie dziesiątki pytań: jak oceni mnie szef? Czy współpracownicy mnie polubią? Czego warto unikać, a na co zwrócić uwagę, by wydać się osobą sympatyczną, otwartą i zarazem kompetentną? Tego rodzaju niepewność jest czymś zupełnie naturalnym – uspokajają psycholodzy. Wiadomo, nowicjusze zwykle są bacznie obserwowani, a od tego, jak się zaprezentują, wiele zależy – choćby to, jaką pozycję zajmą wkrótce w zespole. Przeczytaj zatem, co zrobić, by w nowej pracy wszystko ułożyło się po twojej myśli.
ZADBAJ O MIŁE RELACJE Z ZESPOŁEM
To bardzo ważne – podkreślają zawodowi doradcy. Kiedy bowiem żyjemy z kolegami w przyjaźni, o wiele łatwiej nam się pracuje!
- Staraj się dopasować do ludzi, z którymi dzielisz obowiązki. Są z reguły spokojni i cisi? A więc nadmierna przebojowość może nie być przez nich zbyt dobrze widziana. To grupa raczej głośna, wyluzowana? Spróbuj zatem pokazać, że też masz temperament!
- Dla wszystkich bądź miły i często się uśmiechaj (tak robią profesjonaliści). Pamiętaj też, że takie słówka, jak: „proszę”, „dziękuje”, „przepraszam” – zjednują każdego!
- Nie dać się wciągać w żadne nieformalne kliki. Kiedyś jakaś koleżanka zacznie obmawiać przez robą drugą – pod byle pretekstem skończ szybko temat. Musisz sam dobrze wszystkich poznać, by wyrobić sobie o każdym właściwą opinię.
NASZA RADA By lepiej wszystkich poznać, szukaj okazji do rozmów z kolegami. Pamiętaj, nawet stojąc przy kserokopiarce, można chwilę z kimś pogawędzić. Takie kilkuminutowe pogaduszki są odbierane przez ludzi jako nadzwyczaj miłe!
BON TON MŁODEGO PRACOWNIKA
Do pracy ubieraj się elegancko, ale skromnie. Unikaj mocnego makijażu, nadmiaru ozdób, a perfum używaj w niewielkiej ilości. o czym jeszcze warto pamiętać?
- Wchodząc do biura, to ty witasz osoby, które są już w pokoju, nie odwrotnie.
- Nie musisz podrywać się z krzesła, gdy przełożony przystaje przy twoim biurku tylko na chwilę. Jednak gdy rozmowa zaczyna się przedłużać, wypada wstać.
- Wychodząc z pokoju, zawsze zabieraj komórkę ze sobą, by jej sygnał nikogo niepotrzebnie nie niepokoił.
- Jeśli masz do koleżanki jakąś sprawę, a ona jest akurat pochłonięta pracą, nie przeszkadzaj jej. Poczekaj, aż będzie mniej zajęta.
NASZA RADA Pamiętaj, osobom starszym od siebie kłaniasz się pierwszy. Witając się jednak z przełożonym, pierwszy nie wyciągasz do niego ręki, tylko czekasz, aż on to zrobi. Nie proponuj też szefowi, by mówił ci po imieniu. Mógłby wtedy pomyśleć, że chcesz z nim przejść na „ty”, a taka inicjatywa powinna wyjść od zwierzchnika.
WYKAŻ SIĘ SWOIMI KOMPETENCJAMI
Na początek dokładnie przestudiuj zakres swoich obowiązków oraz dowiedz się o najważniejsze, terminowe prace związane z twoim stanowiskiem. A co robić, by podołać wyzwaniom?
- Gdy czegoś nie wiesz, pytaj bardziej doświadczonych kolegów. Jednak prostsze sprawy staraj się rozwiązywać sam.
- Jeśli zdarzy ci się popełnić błąd, szybko popraw pracę i – gdy nie jest to naprawdę konieczne – nie opowiadaj o tym. Nie każdym niedociągnięciem trzeba się od razu chwalić.
- Dopóki nie wciągniesz się w pracę, unikaj forsowania własnych pomysłów. Jednak gdy później przyjdzie ci do głowy jakieś ciekawe rozwiązanie, nie wahaj się – przedstaw je przełożonemu. Kreatywne myślenie pomaga piąć się w górę!
NASZA RADA Dobrze planuj swoją pracę. Masz masę obowiązków, a czas nagli? Śpisz na kartce wszystkie sprawy i podziel je na trzy grupy: 1 – nie cierpiące zwłoki, 2 – dosyć pilne, 3 – te które mogą poczekać. Zaczynaj zawsze od zadań najpilniejszych.
TRUDNE SYTUACJE – JAK SOBIE RADZIĆ?
Najważniejsze to nie dać się stresowi (nerwy koi, np. wzięcie kilku głębokich oddechów) i wszystkie problemy starać się wyjaśniać od ręki. Warto przy tym pamiętać, że nieporozumienia zdarzają się w każdej pracy.
- Szef zlecił ci zbyt wiele zadań i nie nadążasz z obowiązkami? Uzbrojony w stosowne argumenty od razu powiesz o tym przełożonemu i postaraj się wynegocjować dłuższy termin oddania pracy. To naprawdę lepsze niż nie dotrzymanie terminy czy oddanie pracy zrobionej byle jak.
- Koleżanka wciąż cię zagaduje i nie pozwala skupić się na pisaniu raportu? By szybko uciąć rozmowę nie odrywaj wzroku od biurka, ani nie dopytuj o szczegóły opowieści. Albo zerknij wymownie na zegarek i powiedz, że porozmawiacie później, bo teraz masz do załatwienia coś bardzo pilnego. Współpracownica powinna się wycofać.
- Zabrałeś głos na zebraniu, a wszyscy są rozgadani i nikt nie słucha tego, co mówisz? Zamilknij na pół minuty (cisza zaintryguje kolegów), a potem staraj się cały czas patrzeć na ludzi do których się zwracasz. Zobaczysz, wszyscy od razu zamienią się w słuch!
NASZA RADA Gdy przełożony wytyka ci jakiś błąd, nie wpadaj w panikę. Powiedz, że jest ci bardzo przykro z powodu pomyłki i w przyszłości będziesz bardziej uważać. Nie tłumacz, co było powodem błędu, po prostu szybko popraw pracę.