Szybka kolej ominie Ostrów?
– Nowy przebieg Kolei Dużych Prędkości całkowicie wyklucza nasze miasto ze strategicznych połączeń z Wrocławiem czy Poznaniem – mówi Beata Klimek, prezydent Ostrowa Wielkopolskiego.
Masz zdjęia lub film do tego artykułu? Wyślij je do nas!
Strategiczne studium lokalizacyjne Centralnego Portu Komunikacyjnego, który obrazuje nowy przebieg, a więc tzw. dziesięciu szprych, które mają prowadzić do CPK, z różnych kierunków Polski praktycznie pomija Ostrów.
– Obecna koncepcja pozbawia południową Wielkopolskę oraz Aglomerację Kalisko-Ostrowską możliwości szybkiego kolejnego połączenia do Wrocławia, a co gorsza, Ostrów Wielkopolski jako największy generator ruchu pasażerskiego w regionie, traci połączenia kolejowe dużej prędkości zarówno do Wrocławia, jak i stolicy Wielkopolski Poznania – twierdzi prezydent Ostrowa Wielkopolskiego.
Pierwotnie wprowadzona koncepcja linii Warszawa – Łódź – Poznań – Wrocław, którą zaprezentowano w 2002 roku, została zastąpiona projektem nowej siatki połączeń kolejowych. Niestety, poprzez proponowaną w tym projekcie lokalizację rozjazdów w Kaliszu w kierunku Poznania oraz w Sieradzu w kierunku Wrocławia, Ostrów traci możliwość szybkiego kolejowego połączenia z Wrocławiem i Poznaniem.
– Pozbawiając Aglomerację Kalisko – Ostrowską oraz Ostrów Wielkopolski tych połączeń kolejowych, spółka Centralny Port Komunikacyjny nie wykorzystuje możliwości generowania dodatkowych potoków pasażerów – twierdzi prezydent Ostrowa Wielkopolskiego.
Projekt przebiegu szybkiej kolei nie podoba się także staroście ostrowskiemu Pawłowi Rajskiemu. – Ten nowy projekt jest dla nas bardzo niekorzystny – mówi Paweł Rajski, starosta ostrowski. – Na pewno spotkamy się w gronie samorządowców, by wypracować wspólne stanowisko w tej sprawie. Uważam, że nie powinniśmy odpuszczać tego tematu i postarać się dla tradycji, ale przede wszystkim dla rozwoju zrobić wszystko, aby tę niekorzystną koncepcję zmienić.
Starosta zwrócił także uwagę, jak proponowane połączenie utrudni młodzieży z Ostrowa dojazd do wyższych uczelni w Poznaniu i we Wrocławiu. A właśnie uczelnie w tych miejscach najczęściej wybierają młodzi ostrowianie. Co ciekawe, z nowej koncepcji zadowolony jest prezydent Kalisza, Krystian Kinastowski. Na jego portalu fb przeczytać można. – „W Kaliszu, największym ośrodku Aglomeracji Kalisko – Ostrowskiej, ma zostać zlokalizowany przystanek szybkiej kolei. Tzw. szprycha nr 9, łącząca Poznań z Warszawą ma przebiegać przez nasze miasto. Uważa takie rozwiązanie za bardzo korzystne dla całej Wielkopolski południowej. Usprawni ono komunikację w całym kraju łącząc ważne ośrodki – Wrocław, Poznań, Łódź i AKO – ze stolicą oraz plakowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym. W założeniach podróż z Kalisza do Łodzi będzie trwałą 35 minut. Zdecydowanie i bardzo korzystanie wpłynie to na rozwój regionu AKO. Wykorzystajmy tę szansę”.
– Podczas najbliższej sesji Rady Miejskiej Ostrowa Wielkopolskiego chcemy przedstawić apel rady do premiera i ministra infrastruktury w sprawie zmian przebiegu planowanej kolei dużych prędkości. Chcemy przedstawić pod obrady apel rady do premiera i ministra infrastruktury w sprawie zmiany przebiegu planowanej kolei dużych prędkości. W nadzwyczajnym trybie zwołać radę Aglomeracji Kalisko – Ostrowskiej, przedłożyć ten temat i przedstawić punkt widzenia Ostrowa i Powiatu Ostrowskiego odnośnie tego projektu. Chcemy zorganizować duże spotkanie z parlamentarzystami i samorządowcami z naszego terenu, aby omówić proponowany przebieg kolei – zapewnia prezydent Ostrowa.
Mieszkańcy Ostrowa i okolic mogą wyrazić swój sprzeciw odnośnie zaproponowanej koncepcji przebiegu trasy kolei dużych prędkości. Rozpoczęły się konsultacje społeczne, w ramach których można wysłać swoje stanowisko do władz Centralnego Portu Komunikacyjnego. Można to zrobić pod adresem: https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl/formularz-kolej.