• sobota, 18 marzec 2017 16:28
  •   807

Wielki brat w szkole jest ┼Ťlepy

Wielki brat w szkole jest ┼Ťlepy
Wielki brat w szkole jest ┼Ťlepy © archiwum

Polskie szko┼éy s─ů pe┼éne kamer. Ale obrazu z nich nikt nie ogl─ůda. A jak ju┼╝ nagraj─ů pobicie, to jako┼Ť─ç filmu jest zbyt s┼éaba, by rozpozna─ç sprawc├│w. To wniosku NIK.

Masz zdj─Öia lub film do tego artyku┼éu?   Wy┼Ťlij je do nas!

Typography
  • Small
Udost─Öpnij to

Kamery s─ů w co najmniej 11 tys. szk├│┼é (┼Ťrednio od 10 do 20). Zacz─Öto je montowa─ç na pot─Ög─Ö w 2007 r., bo promowa┼é je ├│wczesny minister edukacji Roman Giertych. To, jak szko┼éy korzystaj─ů z kamer i czy poprawiaj─ů bezpiecze┼ästwo, sprawdzi┼éa Najwy┼╝sza Izba Kontroli. Wcze┼Ťniej na w─ůtpliw─ů skuteczno┼Ť─ç monitoringu zwracali uwag─Ö m.in. rzecznik praw dziecka. Zwi─ůzek Nauczycielstwa Polskiego i Zak┼éad Kryminologii Instytutu Nauk Prawnych PAN.

Kontrol─Ö przeprowadzono mi─Ödzy kwietniem a lipcem 2016 r. Obj─Öto ni─ů 14 urz─Öd├│w samorz─ůdowych, kt├│rym podlega ponad 200 szk├│┼é, a w nich dzia┼éa 3,1 tys. kamer. Na ich monta┼╝ i dzia┼éanie wydano 6,7 mln z┼é. NIKT zebra┼éa te┼╝ dane o kamerach z 4,4 tys. podstaw├│wek i 2,5 tys. gimnazj├│w.

NIK zdecydowa┼éa si─Ö na kontrol─Ö po sugestiach rzecznika praw obywatelskich. Zwraca on uwag─Ö na to, ┼╝e monitoring w szko┼éach nie reguluj─ů ┼╝adne przepisy. Podobne zastrze┼╝enia zg┼éasza generalny inspektor ochrony danych osobowych. Brak przepis├│w skutkuje dowolno┼Ťci─ů w rozmieszczeniu kamer i przechowywania nagra┼ä ÔÇô potwierdza NIK. W jednym przypadku kontrolerzy stwierdzili, ┼╝e kamery naruszaj─ů intymno┼Ť─ç uczni├│w w m─Öskiej toalecie ÔÇô w Pu┼éawach monitoring obejmowa┼é pisuary. Po wizycie NIK zmieni┼éo ustawienie kamer.

W skontrolowanych szko┼éach nikt nie ogl─ůda obrazu z kamer podczas przerw, kiedy ryzyko np. b├│jek czy dewastacji jest najwi─Öksze. A nawet je┼Ťli, to nie ma procedur, jak powiadomi─ç dy┼╝uruj─ůcego nauczyciela, ┼╝e dzieje si─Ö co┼Ť z┼éego. W efekcie szko┼éy wykorzystuj─ů g┼é├│wnie funkcj─Ö dowodow─ů monitoringu, ale i to bywa fikcj─ů. ÔÇô ÔÇ×Zar├│wno jako┼Ť─ç urz─ůdze┼ä, jak i jako┼Ť─ç obrazu z kamer s─ů tak s┼éabe, ┼╝e praktycznie uniemo┼╝liwiaj─ů rozpoznanie sprawc├│w zdarzeniaÔÇŁ ÔÇô napisali kontrolerzy.

Takie przyk┼éady nag┼éa┼Ťniaj─ů media. Kilka lat temu w kaliskim gimnazjum Miko┼éajowi, w├│wczas uczniowi drugiej klasy, z┼éamano czaszk─Ö. Na nagraniu nie by┼éo s┼éycha─ç wyzwisk (by┼é obra┼╝any ze wzgl─Ödu na kolor sk├│ry). Film by┼é tak kiepski, ┼╝e nie da┼éo si─Ö rozpozna─ç nawet kolor├│w koszulek agresor├│w. Dlatego kamery w szko┼éach to g┼é├│wnie straszak. Uczniowie nie maj─ů pewno┼Ťci, jaki obszar obejmuj─ů. Zdaniem nauczycieli dzieci w monitorowanych obszarach s─ů spokojniejsze (51 proc.), a kamery wymuszaj─ů po┼╝─ůdane zachowanie (61 proc.).

W SP nr 15 w Tarnowie dzi─Öki kamerom wyeliminowano dewastacj─Ö i w┼éamania. W SP 11 w Che┼émie sko┼äczy┼éo si─Ö niszczenie elewacji i placu zabaw. Wed┼éug uczni├│w w kontrolowanych szko┼éach kamery wp┼éyn─Ö┼éy na zmniejszenie liczby b├│jek (58 proc.), kradzie┼╝y (59 proc.) i wy┼éudze┼ä (46 proc.), zastrasze┼ä (43 proc.) i pisania po ┼Ťcianach (56 proc.).

Czy na pewno dzi─Öki kamerom jest bezpieczniej? ÔÇô Z bada┼ä ÔÇ×Szko┼éa bez przemocyÔÇŁ wynika, ┼╝e szko┼éy z monitoringiem i bez niego nie r├│┼╝ni─ů si─Ö szczeg├│lnie pod wzgl─Ödem poziomu agresji. To co robi r├│┼╝nic─Ö, to czas po┼Ťwi─Öcany uczniom i ich problemom, dobra atmosfera i partnerskie stosunki w szkole ÔÇô m├│wi Ma┼égorzata Szuma┼äska, wiceszefowa stowarzyszenia Panoptykon, kt├│re dzia┼éa na rzecz prawa do prywatno┼Ťci.

Minister edukacji Anna Zalewska te┼╝ dostrzega s┼éabo┼Ťci kamer w szko┼éach. W li┼Ťcie do prezesa NIK pisze, co prawda, ┼╝e ÔÇ×dyscyplinowanie uczni├│w hamuje ich przed pope┼énianiem niepo┼╝─ůdanych czyn├│wÔÇŁ. Ale teraz dodaje: - ÔÇ×Podej┼Ťcie takie ogranicza jednak realizacj─Ö potrzeb i ekspresji uczni├│w, jak r├│wnie┼╝ stanowi i odej┼Ťcie od idea┼é├│w wychowawczych, kt├│re powinna realizowa─ç szko┼éa. Tworzenie poczucia ci─ůg┼éego nadzoru i k┼éadzenie nacisku na zewn─Ötrz formy do utrwalenia zachowa┼ä konformistycznych, realizowanych na pokaz, utrudnia─ç branie odpowiedzialno┼Ťci za swoje zachowaniaÔÇŁ. Rzecznik praw obywatelskich Adam Bodnar postuluje jak najszybsze uchwalenie ustawy reguluj─ůcej kwesti─Ö kamer w szko┼éach.

Publikacja:
Sebastian Kalak
Podoba Ci si─Ö?
Rate this item
(0 votes)
stop-hejt
Dzielenie si─Ö opini─ů jest cenne, ale mo┼╝e rani─ç innych!
Komentujesz? Nie ra┼ä i nie obra┼╝aj innych! "Nie" dla komentarzy zawieraj─ůcych - przemoc, pomawianie, gro┼║by, propagowanie nienawi┼Ťci, fa┼észywe informacje, spam. Widzisz tak─ů wypowied┼║? Zg┼éo┼Ť j─ů, korzystaj─ůc z opcji zg┼éo┼Ť nadu┼╝ycie.