• niedziela, 06 listopad 2011 20:41

Witaminowy koktajl dla zdrowia i pi─Ökna

Witaminowy koktajl dla zdrowia i pi─Ökna

Stres, diety odchudzaj─ůce, palenie papieros├│w i niezdrowe od┼╝ywianie, wszystkie te czynniki maj─ů wp┼éyw na niedob├│r witamin w naszym organizmie. Nieodpowiednia ich dawka mo┼╝e doprowadzi─ç do zaburze┼ä przebiegu proces├│w metabolicznych. Powoduje te┼╝ gro┼║ne dla zdrowia konsekwencje.

Masz zdj─Öia lub film do tego artyku┼éu?   Wy┼Ťlij je do nas!

Typography
  • Small
Udost─Öpnij to

Wiele os├│b, aby zapobiec chorobom, ┼éyka suplementy w kapsu┼ékach. Ale czy to najlepsze rozwi─ůzanie? Zdecydowanie lepiej i zdrowiej jest si─Ögn─ů─ç po naturalne ┼║r├│d┼éa witamin. Specyfiki kupowane w aptekach s─ů gorzej wch┼éaniane przez organizm. Tylko niewielki procent zawarto┼Ťci kapsu┼éki jest przyswajany i wp┼éywa na popraw─Ö zdrowia. Tak dzieje si─Ö np. w przypadku witaminy C, kt├│ra ma wp┼éyw na odporno┼Ť─ç. Dlatego zamiast tabletek lepiej jest zje┼Ť─ç chocia┼╝by gar┼Ť─ç porzeczek lub wypi─ç sok z cytryny.

Warto┼Ťciowsze sk┼éadniki zawarte w kapsu┼ékach, zanim dotr─ů np. do sk├│ry, musz─ů przej┼Ť─ç d┼éug─ů drog─Ö. Wi─Ökszo┼Ť─ç tabletek traci swoje w┼éa┼Ťciwo┼Ťci ju┼╝ podczas trawienia w ┼╝o┼é─ůdku. Do krwioobiegu wch┼éania si─Ö niewielki procent witamin, jeszcze mniejszy dociera w miejsca docelowe. Warto wi─Öc zastanowi─ç si─Ö na sensem ┼éykania pigu┼éek i si─Ögn─ů─ç po du┼╝o zdrowsze i smaczniejsze produkty.

Dla zdrowia i poprawy wygl─ůdu niezb─Ödne s─ů witaminy z grupy C, A, B, E, D, magnez, ┼╝elazo oraz kwasy t┼éuszczowe. Naturalnym ┼║r├│d┼éem witaminy C s─ů wrzywa i owoce, w szczeg├│lno┼Ťci cytrusy i wspomniane wcze┼Ťniej porzeczki. Jej niedobry sprzyjaj─ů rozwojowi mia┼╝d┼╝ycy, mog─ů mie─ç wp┼éyw na ci┼Ťnienie krwi, zmniejszaj─ů te┼╝ odporno┼Ť─ç organizmu.

Witamina A wyst─Öpuje w produktach pochodz─ůcych od zwierz─ůt, g┼é├│wnie w mleku, jajkach i w─ůtr├│bce. Jest r├│wnie┼╝ wch┼éaniana przez organizm z produkt├│w ro┼Ťlinnych, np. marchwi jako prowitamina A. W przypadku niedoboru sk├│ra staje si─Ö sucha, mo┼╝e pojawi─ç si─Ö ┼éuszczyca.

Witaminy z grupy B mo┼╝emy znale┼║─ç w pe┼énym ziarnie, w─ůtr├│bce czy te┼╝ dro┼╝d┼╝ach piwnych. Brak tych witamin wp┼éywa na s┼éabszy metabolizm, mog─ů pojawi─ç si─Ö b├│le g┼éowy i zmiany chorobowe sk├│ry.

Natomiast witamin─Ö E mo┼╝na spo┼╝ywa─ç w olejach, kaszach, orzechach i soi. Witamina E dodaje nam energii, witalno┼Ťci, urody, chroni przed bezp┼éodno┼Ťci─ů i szkodliwym wp┼éywem wolnych rodnik├│w.

Zim─ů nie mo┼╝emy zapomnie─ç o dostarczeniu do organizmu witaminy D. Zawdzi─Öczamy jej proste i mocne ko┼Ťci, zapobiega ona krzywicy zar├│wno u dzieci jak i doros┼éych, osteoporozie, a tak┼╝e odgrywa wa┼╝n─ů rol─Ö we wch┼éanianiu wapnia i fosforu z przewodu pokarmowego. Znajdziemy j─ů w tranie, oleju rybnym, rybach, w─ůtrobie, mleku i jego przetworach, np. serze, ma┼Ťle i ┼Ťmietanie.

Dla prawid┼éowego funkcjonowania organizmu niezb─Ödna jest prawid┼éowa dawka magnezu i ┼╝elaza. Ten pierwszy znale┼║─ç mo┼╝na w czekoladzie, kakao, pestkach dyni, migda┼éach i orzechach laskowych. ┼╗elazo za┼Ť znajduje si─Ö w czerwonym mi─Ösie, w─ůtr├│bce, zielonych ro┼Ťlinach np. w broku┼éach, w orzechach i ┼╝├│┼étkach jaj. Dzi─Öki codziennej dawce magnezu jeste┼Ťmy bardziej odporni na stres. ┼╗elazo wp┼éywa na proces wzrostu, zapobiega zm─Öczeniu, dlatego jest tak wa┼╝ne zw┼éaszcza w okresie zimowym.

Przed nadchodz─ůc─ů wiosn─ů warto te┼╝ zadba─ç o urod─Ö. W tym celu mo┼╝na wzbogaci─ç diet─Ö o kilka smacznych i zdrowych sk┼éadnik├│w. Na ┼Ťniadanie namawiamy do wypicia herbaty, zawarte w niej polifenole dzia┼éaj─ů antyrodnikowo , u┼éatwiaj─ů te┼╝ spalanie t┼éuszczu. Na drugie ┼Ťniadanie chrupmy marchew, kt├│ra jest silnym przeciwutleniaczem, chroni przed szkodliwym dzia┼éaniem wolnych rodnik├│w i poprawia wzrok.

Publikacja:
Sebastian Kalak
Podoba Ci si─Ö?
Rate this item
(0 głosów)
stop-hejt
Dzielenie si─Ö opini─ů jest cenne, ale mo┼╝e rani─ç innych!
Komentujesz? Nie ra┼ä i nie obra┼╝aj innych! "Nie" dla komentarzy zawieraj─ůcych - przemoc, pomawianie, gro┼║by, propagowanie nienawi┼Ťci, fa┼észywe informacje, spam. Widzisz tak─ů wypowied┼║? Zg┼éo┼Ť j─ů, korzystaj─ůc z opcji zg┼éo┼Ť nadu┼╝ycie.