Pakiety medyczne
Oszuści wykorzystują naiwność osób starszych, naciągając je na różne usługi i produkty. Jednym ze sposobów jest oferta zakupu drogich abonamentów medycznych.
Masz zdjęia lub film do tego artykułu? Wyślij je do nas!
Starsza pani lub pan odbiera telefon z propozycją udziału w akcji bezpłatnych badań lekarskich, organizowanej w prywatnej placówce medycznej. Na miejscu lekarz mierzy ciśnienie, osłuchuje, ogląda gardło i prosi o wypełnienie ankiety. Swoją pomoc oferują konsultanci, którzy namawiają pacjenta na zakup tego pakietu usług medycznych. Inna formą manipulacji jest zaproszenie na wykład o profilaktyce zdrowotnej i chorobach, na które cierpią seniorzy. Podczas mityngu prezentowane są zalety prywatnej opieki medycznej.
W TROSCE O ZDROWIE
Któż nie chciałby uniknąć wielomiesięcznych kolejek do specjalistów i korzystać z natychmiastowych konsultacji lekarskich, wizyt domowych oraz badań diagnostycznych od ręki? Uczestnicy są przekonywani, że to wszystko zagwarantuje im wykupienie indywidualnego abonamenty medycznego. Pojawia się informacje, że jest on dofinansowany ze środków unijnych lub realizowany przy współpracy z NFZ.
DROGA „OPIEKA”
Oferta jest limitowana, z korzystnym rabatem, a miejsc niewiele – trzeba się spieszyć, słyszą uczestnicy. Problem tkwi w cenie. Taki pakiet to wydatek od 3 tys. zł wzwyż, rocznie! Konsultanci przekonują, że płatność można rozłożyć na raty. Oferując pomoc w uzyskaniu pożyczki, kredytu bankowego lub… proponują podwiezienie klienta do domu po pieniądze. Powinno to wzbudzić podejrzenia, ale skołowani natłokiem informacji seniorzy często ulegają naciągaczom. Oszukanych starszych osób są już w całej Polsce tysiące.
NIEWARTE TEJ CENY
Klient otrzymuje do podpisu plik dokumentów, często nieczytelnych, bo zapisanych drobnym drukiem, z zapisami, które są niezrozumiałe dla laika. Podpisuje umowę, wpłaca pieniądze (najczęściej bez jakiegokolwiek pokwitowania) i… w najlepszym przypadku wykupuje abonament w prywatnej placówce służby zdrowia – niewiele wart, bo obejmujący podstawowe badania, np. mierzenie ciśnienie lub kontrolę poziomu cukru. W najgorszym pada ofiarą wyłudzenia – okazuje się, że w przychodni, w której przeprowadzana była akcja promocja, nic nie wiedzą o ofercie, a firma, które zapłacił, nie istnieje. Jak się nie dać oszukać i co zrobić, jeśli podpiszesz taką umowę, czytaj poniżej.
TO JEST WAŻNE!
Daj sobie czas. Uważnie przeczytaj umowę, sprawdź, jakie badania wchodzą w zakres abonamentu – i adresy placówek, w których będziesz mogła z nich korzystać.
Bądź czujna. Jeśli konsultant nie chce dać Ci na piśmie zakresu badań zawartych w pakiecie, najprawdopodobniej chce Cię oszukać.
Jeśli podpisałaś umowę poza firmą, np. na pokazie, masz 14 dni od odstąpienia od niej. Natomiast podpisaną w biurze firmy – możesz wypowiedzieć w każdym czasie. Możesz też, powołują się na stasowanie nieuczciwych praktyk rynkowych, żądać jej unieważnienia na drodze sądowej.
Masz wątpliwości? Zwróć się do Federacji Konsumentów. Lista oddziałów na www.federacja-konsumentow.gov.pl.
Informacje o prywatnych placówkach medycznych współpracujących z NFZ uzyskasz pod nr 800 392 976.
W następnym materiale przybliżymy oszustwa na abonament telefoniczny.