Hamulce to nie tylko klocki, tarcze i bębny
Z biegiem czasu zawartość wilgoci w płynie wzrasta, a po przekroczeniu 3% trzeba go wymienić. Zawartość wilgoci przyczynia się do obniżenia temperatury wrzenia.
Masz zdjęia lub film do tego artykułu? Wyślij je do nas!
Przy dużym obciążeniu układu hamulcowego podczas gwałtownego hamowania powoduje powstawanie pęcherzyków pary i znaczne obniżenie efektywności układu hamulcowego oraz wydłuża drogę hamowania. Zbyt duża zawartość wilgoci jest też przyczyną korozji podzespołów układu hamulcowego, co w ostateczności może spowodować jego uszkodzenie. Z biegiem czasu płyny nasyca się również zanieczyszczeniami. Dlatego podczas wymiany należy przepłukać układ.
W pojazdach bez ABS wymianę można przeprowadzić bez stosowanie urządzeń diagnostycznych. W pojazdach tylko z układem ABS po wymianie należy kilkakrotnie gwałtownie zahamować, tak aby uruchomił się system ABS. W pojazdach wyposażonych w układ ESP wymianę płynu oraz odpowietrzenie należy przeprowadzić przy pomocy urządzenia diagnostycznego, np. z serii KTS, pamiętając o stosowaniu płynu hamulcowego w niskiej lepkości, przeznaczonego specjalnie do pojazdów z systemem ESP. Jest to płyn DOT4HP. Należy także pamiętać o stosowaniu odpowiednich typów płynów DOT. Najczęściej ich oznaczenia. Można znaleźć na korku zbiorniczka płynu.