• środa, 25 luty 2015 18:44

Hamuj i oszczędzaj

Hamuj i oszczędzaj
Hamuj i oszczędzaj © © archiwum

Stosując hamowanie silnikiem, dzięki czemu zużywamy mniej paliwa, powinniśmy zwracać szczególna uwagę na wskaźniki obrotomierza i to, jak operujemy sprzęgłem.

Masz zdjęia lub film do tego artykułu?   Wyślij je do nas!

Typography
  • Small
Udostępnij to

Zgranie tych dwóch kluczowych elementów jest niezbędne, aby hamowanie wykonać poprawnie i efektywnie. – Powinniśmy jednak zacząć od zdjęcia nogi z gazu, skutkiem czego samochód zacznie zwalniać. Zredukujmy bieg na niższy najpóźniej, jak jest to możliwe, wcześniej wciskając pedał sprzęgła. Po wrzuceniu biegu umiejętnie puszczajmy sprzęgło, tak aby nie było szarpnięcia – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. W ten sposób kontynuujemy hamowanie aż do momentu całkowitego zatrzymania, wtedy możemy wspomóc się hamulcem nożnym. Ten sposób hamowania jest dobry podczas codziennej jazdy, ale szczególnie polecany na terenach górzystych, gdzie często hamujemy, zjeżdżając ze wzniesień.

Hamując silnikiem nie zużywamy paliwa, w przeciwieństwie do jazdy na luzie bez wrzuconego biegi. To ogromna zaleta, biorąc pod uwagę oszczędności, jakie możemy uzyskać nie tylko na paliwie, ale także na częściach, bowiem hamowanie silnikiem, dużo później wymienimy klocki hamulcowe i tarcze. – Gwarantuje nam to także bezpieczeństwo, ponieważ samochód z wrzuconym biegiem jest dużo stabilniejszy niż jadący na luzie. Ponadto mamy nad nim większa kontrolę w sytuacji, w której potrzebna jest nasza natychmiastowa reakcja – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Dużo bezpiecznej hamować silnikiem, a nie hamulcem nożnym w trakcie jazdy po terenach górzystych oraz podróżując z dużym obciążeniem, kiedy nasze hamulce zużywają się znacznie bardziej.

Zanim zaczniemy stosować hamowanie silnikiem, przeanalizujmy czynności, które należy wykonać, aby odbyło się to prawidłowo, płynnie i bezpiecznie. Nieumiejętna redukcja biegów może powodować gwałtowne zrywy auta i głośną pracę silnika spowodowaną wysokimi obrotami. W takich sytuacjach przy hamowaniu, zwłaszcza w okresie zimowym, może dojść do poślizgu.

Publikacja:
Sebastian Kalak
Podoba Ci się?
Rate this item
(0 głosów)
stop-hejt
Dzielenie się opinią jest cenne, ale może ranić innych!
Komentujesz? Nie rań i nie obrażaj innych! "Nie" dla komentarzy zawierających - przemoc, pomawianie, groźby, propagowanie nienawiści, fałszywe informacje, spam. Widzisz taką wypowiedź? Zgłoś ją, korzystając z opcji zgłoś nadużycie.