• środa, 25 luty 2015 19:06

Ile można zapakować w auto?

Przykład przeładowanego pojazdu
Przykład przeładowanego pojazdu Przykład przeładowanego pojazdu © © archiwum

Każdy samochód opisany jest dziesiątkami parametrów. Dotyczą one pojemności silnika, ilości miejsc siedzących czy masy własnej. Wśród nich jest jeszcze jedna, często przez użytkowników pojazdów lekceważony – DCM, czyli dopuszczalna masa całkowita. Określa on masę pojazdu na postoju wraz z osobami i ładunkiem. Przekroczenie tego parametru niesie za sobą negatywne konsekwencje i jest szczególnie niebezpieczne.

Masz zdjęia lub film do tego artykułu?   Wyślij je do nas!

Typography
  • Small
Udostępnij to

Zwiększenie masy pojazdu powoduje, że jego zdolność do reagowania w sytuacjach awaryjnych jest zmniejszona, co może doprowadzić do wypadku. Obciążony samochód potrzebuje więcej miejsca, by się zatrzymać. Dodatkowo, kierowcy mogą być nieświadomi wydłużonej reakcji pojazdu i przez to ryzyko udziału w niebezpiecznym zdarzeniu jest większe. Przeładowany samochód, załadowany nieprawidłowo z ładunkiem niesymetrycznym, w sytuacjach zmiany pasa ruchu lub nagłego skrętu może doprowadzić do poślizgu, czy nawet wywrócenia. Oprócz przestrzegania limitów ładowności, bardzo ważne jest prawidłowe rozmieszczenie bagażu.

Oprócz pilnowania, by nie przeładować pojazdu, powinniśmy odpowiednio zabezpieczyć bagaż. Źle zabezpieczony pakunek podczas jazdy i manewrów, może się przesunąć i doprowadzić do zmiany środka ciężkości, a w konsekwencji do zmiany toru jazdy. – Pamiętajmy też, by ładunek nie utrudniał prowadzenia pojazdu kierującemu i nie zasłaniał widoczności świateł, tablicy rejestracyjnej i kierunkowskazów – tłumaczy Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA. Zmiana ciężaru pojazdu ma wpływ również na prawidłowe działanie opon. Powinniśmy pamiętać, by wraz z ilością osób w samochodzie rosło ciśnienie w oponach. Informacje na temat odpowiednich wartości ciśnienia znajdują się w instrukcji pojazdu albo są umieszczone w samochodzie, najczęściej na drzwiach kierowcy albo przy wlewie paliwa.

Zmiana masy samochodu ma również wpływ na światła. Powinniśmy je regulować w zależności od obciążenia pojazdu, w starszych samochodach sami, a w nowoczesnych, automatycznie ustawiamy, powinniśmy przynajmniej raz w roku sprawdzić poprawność ich ustawienia na stacji diagnostycznej lub w serwisie.

Przekraczanie masy całkowitej najczęściej kojarzone jest z samochodami ciężarowymi, jednak problem ten dotyczy również aut osobowych. Konsekwencje przeładowania pojazdu mają niebagatelny wpływ na jego zachowanie i nasze bezpieczeństwo, dlatego bez wyjątków powinniśmy zachować staranność w układzie bagażu i pilnowaniu jego właściwej masy. Informację o dopuszczalnej masie całkowitej każdy zainteresowany znajdzie w dowiedzie rejestracyjnym – pozycja oznaczona kodem – F2.

Publikacja:
Sebastian Kalak
Podoba Ci się?
Rate this item
(0 głosów)
stop-hejt
Dzielenie się opinią jest cenne, ale może ranić innych!
Komentujesz? Nie rań i nie obrażaj innych! "Nie" dla komentarzy zawierających - przemoc, pomawianie, groźby, propagowanie nienawiści, fałszywe informacje, spam. Widzisz taką wypowiedź? Zgłoś ją, korzystając z opcji zgłoś nadużycie.