• czwartek, 17 styczeń 2013 12:47

Podróż koleją. Poznaj swoje prawa

Podróż koleją. Poznaj swoje prawa

Pociągi to jeden z najchętniej wybieranych środków komunikacji, ale też najczęściej krytykowany za opóźnienia, odwołane połączenia. Sprawdź, co robić, gdy pojawią się te problemy.

Masz zdjęia lub film do tego artykułu?   Wyślij je do nas!

Typography
  • Small
Udostępnij to

Kupując bilet na pociąg, oczekujemy, że dojedziemy do wybranego przez nas miejsca, i to na czas. Czasem jednak tak się nie dzieje. Co wtedy? Powinniśmy żądać zadośćuczynienia. Niestety, często w ogóle nie wiemy, że możemy to zrobić, lub nie mamy pojęcia jak. Specjalnie dla ciebie przygotowaliśmy krótki przewodnik.

ZWROT KOSZTÓW PODRÓŻY
Należy ci się, gdy opóźnienie do miejsca przeznaczenia przekroczy 60 minut. Masz wtedy wybór pomiędzy trzema możliwościami.
 Zwrot pełnego kosztu biletu. Za część lub części niezrealizowanej podróży oraz za część lub części jej zrealizowane, gdy dalsza podróż już nie ma sensu. Przewoźnik powinien też zapewnić połączenie zwrotne do miejsca wyjazdy w najbliższym dostępnym terminie.
 Kontynuacja lub zmiana trasy podróży w najbliższym dostępnym terminie. Przy porównywalnych warunkach przewozu do miejsca docelowego.
 Kontynuacja lub zmiana trasy podróży w późniejszym terminie dogodnych dla pasażera. Przy porównywalnych warunkach przewozu do miejsca docelowego.

ODSZKODOWANIE ZA OPÓŹNIENIE
Jeśli podróżujesz pociągami Ekspress, Intercity, Express Intercity, Eurocity, EuroNight, za opóźnienie ponad 60 min dodatkowo przysługuje ci odszkodowanie. Minimalne kwoty to:
 25 procent ceny biletu przy opóźnieniach od 60 do 119 minut.
 50 procent cent biletu w przypadku opóźnienia ponad 20 minut.
Odszkodowanie musi zostać ci wypłacone w ciągu miesiąca od złożenia wniosku. Jeśli chcesz otrzymać gotówkę, musisz to zaznaczyć we wniosku (inaczej może być ono wypłacone np. w specjalnych kuponach lub innych usługach).

SKŁADANIE REKLAMACJI
Wszelkie skargi trzeba złożyć na piśmie (osobiście lub listem) do przewoźnika, który sprzedał bilet. W piśmie muszą się znaleźć: data; nazwa i siedziba przewoźnika; twoje imię i nazwisko i adres; podstawa reklamacji i uzasadnienie; żądana kwota; spis załączonych dokumentów (np. bilet, faktury za noclegi); podpis.
W razie problemów możesz zwrócić się do Urzędu Transportu Kolejowego, www.utk.gov.pl.

WAŻNE!
Nie wyrzucaj biletu – to on bowiem jest podstawą do dochodzenia roszczeń od przewoźnika.

KOMU NALEŻY SIĘ TAŃSZY BILET
Niektóre osoby mają prawo jeździć pociągami 2. klasy, płacąc mniej. Oto podstawowe zniżki.
- Dzieciom do lat 4 przysługuje 100 procent zniżki we wszystkich rodzajach pociągów.
- Dzieciom powyżej 4 lat do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej oraz dzieciom i młodzieży szkolnej – 37 proc. zniżki w pociągach osobowych, pospiesznych, TLK, ekspresach.
- Studentom do 26. r.ż. i doktorantom do 35. r.ż. – 51 proc. zniżki w pociągach pospiesznych, TLK, ekspresach.

Publikacja:
Sebastian Kalak
Podoba Ci się?
Rate this item
(0 głosów)
stop-hejt
Dzielenie się opinią jest cenne, ale może ranić innych!
Komentujesz? Nie rań i nie obrażaj innych! "Nie" dla komentarzy zawierających - przemoc, pomawianie, groźby, propagowanie nienawiści, fałszywe informacje, spam. Widzisz taką wypowiedź? Zgłoś ją, korzystając z opcji zgłoś nadużycie.