Obwodnica Ostrowa otwarta!
W środę, 12 lipca, po prawie 10 latach od rozpoczęcia I etapu, oddano do użytku II etap obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego.
Masz zdjęia lub film do tego artykułu? Wyślij je do nas!
Obwodnica Ostrowa Wielkopolskiego w ciągu drogi S11 budowana była w dwóch etapach. W 2009 r. ukończony został pierwszy, 6,2-kilometrowy etap budowy. Na rozpoczęcie drugiego etapu mieszkańcy czekali 5 lat. Oddany dziś odcinek kończy się na rondzie Strugi. W przyszłości będzie to fragment drogi ekspresowej, która połączy Śląsk z wybrzeżem, drogi, której przebieg ma kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego nie tylko województwa wielkopolskiego, ale całej zachodniej Polski.
– Dziś chciałbym podziękować wszystkim, którzy przez te 10 lat – tutaj lokalnie i w Warszawie – nie tracili nadziei. Ta nadzieja doprowadziła do tego, że dziś możemy obserwować przejazdy samochodów – mówił podczas uroczystego otwarcia II etapu obwodnicy Ostrowa Krzysztof Kondraciuk, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.
Mieszkańcy miasta długo czekali na zakończenie inwestycji. Decyzję o budowie obwodnicy wydał ówczesny wojewoda wielkopolski już 6 września 2007 roku. Budowa rozpoczęła się pod koniec 2014 roku. Koszt robót wynikający z przetargu to prawie 285 mln zł., z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wyniosło 174 mln zł.
– Jest to radosny dzień dla mieszkańców Ostrowa Wielkopolskiego, ponieważ uciążliwości związane z przejazdem wielu tysięcy aut przez centrum miasta zostaną znacznie zmniejszone – stwierdził Andrzej Dera, minister w Kancelarii Prezydenta RP.
Budowa obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego to jedna z dziewięciu dużych inwestycji drogowych zrealizowanych obecnie w Wielkopolsce przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad przy udziale środków Unii Europejskiej. – Niezmiernie się cieszę, że jako ostrowianka mogę być i uczestniczyć w tym wyjątkowym dniu Ostrowa Wielkopolskiego. Dziś cieszymy się z tego, że ruch tranzytowy z Ostrowa Wielkopolskiego zostanie wyprowadzony, a ostrowianie będą żyli w komforcie i bezpiecznie. Należy zwrócić uwagę, że Wielkopolska może zasługiwać na miano prymusa w realizacji inwestycji drogowych. Niedawno, bo w maju, oddano obwodnicę Gniezna, dziś Ostrowa, w sierpniu oddajemy obwodnicę Jarocina, a za rok Kępna – wyliczyła Marlena Maląg, wicewojewoda wielkopolski.
Dwujezdniowa ekspresowa droga uwolni Ostrów od ruchu ciężkiego, a kierowcom podróżującym tranzytem umożliwi szybką i bezpieczną podróż. Nowa trasa ekspresowa jest doskonale skomunikowana z innymi, kluczowymi dla miasta drogami, poprzez węzły Ostrów Wielkopolski Wschód i Ostrów Wielkopolski Południe. Komunikację lokalną zapewniają nowe drogi dojazdowe, a bezpieczeństwu ruchu bezkolizyjne rozwiązania komunikacyjne z zastosowaniem 15 obiektów inżynierskich.
– Koniec wieńczy dzieło, a ten koniec jest wspaniały i imponujący. Czekaliśmy na ten szczęśliwy finał prawie 10 lat, ale dziś możemy powiedzieć, że warto było. W imieniu wdzięcznych mieszkańców naszego pięknego miasta chciałam podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do powstania tej inwestycji. Stronie rządowej, stronie parlamentarnej, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, stronie samorządowej, bo przecież i my samorządowcy czynnie wspieraliśmy tę inwestycję i reagowaliśmy na problemy w jej trakcie – podsumowała Beata Klimek, prezydent Ostrowa Wielkopolskiego.