• czwartek, 10 lipiec 2014 11:44

Zwolnij tempo!

Podziel z m─Ö┼╝em domowe prace, by obowi─ůzki nie spoczywa┼éy wy┼é─ůcznie na tobie. Troska o dom to wspólna sprawa!
Podziel z m─Ö┼╝em domowe prace, by obowi─ůzki nie spoczywa┼éy wy┼é─ůcznie na tobie. Troska o dom to wspólna sprawa! Podziel z m─Ö┼╝em domowe prace, by obowi─ůzki nie spoczywa┼éy wy┼é─ůcznie na tobie. Troska o dom to wsp├│lna sprawa! © ┬ę archiwum

S─ů dni, w kt├│rych nic nie chce si─Ö robi─ç. Czy powiniene┼Ť wtedy pokona─ç lenistwo i wzi─ů─ç si─Ö do pracy, mimo totalnego zniech─Öcenia? Nic podobnego!

Masz zdj─Öia lub film do tego artyku┼éu?   Wy┼Ťlij je do nas!

Typography
  • Small
Udost─Öpnij to

Lenistwo to nie zawsze przywara, z kt├│r─ů nale┼╝y walczy─ç, poniewa┼╝ ┼Ťwiadczy o naszym wygodnictwie, egoizmie czy te┼╝ o utracie kontroli nad w┼éasnym ┼╝yciem. Bardzo cz─Östo nie bierze si─Ö wcale ze s┼éabo┼Ťci naszego charakteru, ale z nadmiaru wyzwole┼ä i obowi─ůzk├│w, z kt├│rymi zmagamy si─Ö na co dzie┼ä.

OBOWI─äZKI, DYSCYPLINA, KALENDARZEÔÇŽ
Nie da si─Ö ukry─ç, jeste┼Ťmy coraz bardziej zapracowani, do┼Ť─ç powiedzie─ç, ┼╝e wi─Ökszo┼Ť─ç z nas sp─Ödza w pracy a┼╝ 48 godzin tygodniowo, a bywaj─ů i tacy, kt├│rzy w czasie wolnym od obowi─ůzk├│w s┼éu┼╝bowych kog─ů jedynie pomarzy─ç. Badania pokazuj─ů r├│wnie┼╝, ┼╝e wszystkie wolniejsze chwile wykorzystujemy g┼é├│wnie na to, co po prostu musimy robi─ç. Rzucamy si─Ö w wir codziennych zakup├│w, sprz─ůtania, gotowaniaÔÇŽ Efekt? Przyt┼éoczeni liczb─ů rzeczy, kt├│re musimy wykona─ç, tracimy si┼éy i ch─Öci do jakichkolwiek dzia┼éania. Ogarnia nas totalna apatia, kt├│ra ÔÇô co gorsza ÔÇô zazwyczaj idzie w parze z ogromnym poczuciem winy. ÔÇ×Ojej, le┼╝─Ö na kanapie i czytam ksi─ů┼╝k─Ö, a naczynia nie pozmywaneÔÇŁ ÔÇô my┼Ťlimy cz─Östo. Po czym wyko┼äczeni i osowiali, zmuszamy si─Ö jednak do wysi┼éku, robi─ůc co┼Ť ca┼ékowicie wbrew sobie. Co na to psycholodzy? To b┼é─ůd! ÔÇô przekonuj─ů. W takich sytuacjach jedyn─ů rozs─ůdn─ů rzecz─ů, jak─ů mo┼╝emy zrobi─ç, to pozwoli─ç sobie na leniuchowanie! Pami─Ötajmy, przypominaj─ů specjali┼Ťci, organizm to nie maszyna. Kiedy widzimy, ┼╝e nie dajemy rady, sw├│j plan zredukujmy do zaj─Ö─ç najpilniejszych ┼╝eby znale┼║─ç czas na odpoczynek i sen. Bez obaw, ┼Ťwiat si─Ö nie zawali, gdy brudne naczynia postoj─ů w zlewie przez noc. Natomiast pozwalaj─ůc sobie na chwil─Ö wytchnienia, nie tylko nic nie stracimy, ale mo┼╝emy naprawd─Ö wiele zyska─ç!

LENIUCHOWANIE MA WIELE ZALET
Wypocz─Öci, efektywniej pracujemy. Jeste┼Ťmy w stanie znacznie wi─Öcej zrobi─ç w kr├│tszym czasie, w dodatku dok┼éadniej, bardziej uwa┼╝nie i kosztem mniejszego wysi┼éku! Czasami ju┼╝ p├│┼égodzinna drzemka, ┼╝e na┼éadowa─ç akumulatory i z energi─ů powr├│ci─ç do przerwanego zaj─Öcia. Za┼Ť kilka dni urlopu mo┼╝e sprawi─ç, ┼╝e staniemy si─Ö bardziej pogoni, dowcipni, ┼╝yczliwi innym, jak r├│wnie┼╝ ÔÇô kreatywni (np. na zebraniu w pracy sypniemy pomys┼éami jak z r─Ökawa). Ale to nie wszystko! Chwile, gdy nic nie robimy, s─ů tak┼╝e wspania┼éa okazj─ů do snucia odwa┼╝nych marze┼ä, plan├│w czy cho─çby przypomnienia sobie o dawno zapomnianych pasjach. Kto wie, mo┼╝e si─Ö wtedy oka┼╝e, ┼╝e jeste┼Ť np. u┼Ťpionym artystom, kt├│ry w dzieci┼ästwie kocha┼é gra─ç na gitarze lub robi─ç ┼éadne zdj─Öcia?

JAK ZWOLNI─ć SKUTECZNIE?
Przede wszystkim ustal sw├│j ÔÇ×┼Ťwi─Öty czasÔÇŁ na odpoczynek i chro┼ä go jak co┼Ť niezwykle cennego.
W ci─ůgu dnia zarezerwuj wy┼é─ůcznie dla siebie cho─ç trzy kwadranse. We┼║ wtedy relaksuj─ůc─ů k─ůpiel, zdrzemnij si─Ö, albo obejrzyj sw├│j ulubiony serial. I absolutnie nie czuj si─Ö winny z tego powodu. Nale┼╝y s┼éucha─ç swojego organizmu.
W weekend, zamiast doprowadzi─ç dom do perfekcyjnego porz─ůdku, wybierz si─Ö z rodzin─ů na d┼éu┼╝szy spacer, wyskocz do kina czy odwied┼║ znajomych. Pozwoli ci to odzyska─ç energi─Ö po ca┼éym stresuj─ůcym tygodniu sp─Ödzonym w pracy.
Zastan├│w si─Ö, jaka forma odpoczynku jest dla ciebie najodpowiedniejsza. Jeste┼Ť stale w ruchu? Czasem po prostu sobie pole┼╝ i pomy┼Ťl o niebieskich migda┼éach. A je┼Ťli pracujesz za biurkiem, relaksuj si─Ö w ruchu: biegaj, p┼éywaj, wskocz na rower. Umiej─Ötnie dopasowuj─ůc sposoby leniuchowania do swojego stylu ┼╝ycia, zyskasz podw├│jn─ů dawk─Ö energii!
Koniecznie pami─Ötaj r├│wnie┼╝ o tym, ┼╝e je┼Ťli chcesz dobrze zregenerowa─ç si┼éy, powiniene┼Ť urlopowa─ç przynajmniej dwa razy w roku, w tym cho─çby raz przez dwa pe┼éne tygodnie.

Publikacja:
Sebastian Kalak
Podoba Ci si─Ö?
Rate this item
(0 głosów)
stop-hejt
Dzielenie si─Ö opini─ů jest cenne, ale mo┼╝e rani─ç innych!
Komentujesz? Nie ra┼ä i nie obra┼╝aj innych! "Nie" dla komentarzy zawieraj─ůcych - przemoc, pomawianie, gro┼║by, propagowanie nienawi┼Ťci, fa┼észywe informacje, spam. Widzisz tak─ů wypowied┼║? Zg┼éo┼Ť j─ů, korzystaj─ůc z opcji zg┼éo┼Ť nadu┼╝ycie.