• sobota, 12 lipiec 2014 22:47

Zrobisz to, co sobie postanowisz!

Zrobisz to, co sobie postanowisz!
Zrobisz to, co sobie postanowisz! © ┬ę archiwum

Schudn─Ö, rzuc─Ö palenie, odnowie kuchni─ÖÔÇŽ W sylwestrow─ů noc co┼Ť sobie obiecujesz, a potem nie realizujesz obietnicy. Pow├│d? Stale odk┼éadasz sprawy na p├│┼║niej. W tym roku mo┼╝e by─ç inaczej!

Masz zdj─Öia lub film do tego artyku┼éu?   Wy┼Ťlij je do nas!

Typography
  • Small
Udost─Öpnij to

Odk┼éadanie na jutro spraw, do kt├│rych nale┼╝a┼éoby wzi─ů─ç si─Ö od razu, to problem bardzo wielu ludzi ÔÇô twierdz─ů psycholodzy. I wcale nie chodzi tylko o nasze postanowienia noworoczne. Nierzadko bowiem zwlekamy te┼╝ z realizacj─ů obietnic sk┼éadanych sobie w pozosta┼ée dni roku. I to niezale┼╝nie od tego, czy chodzi o sprawy wa┼╝ne i pilne (np. wype┼énienie PIT-u, wykonanie koniecznych bada┼ä lekarskich), czy o rzeczach ca┼ékiem zwyczajne i b┼éahe, jak cho─çby pielenie ogr├│dka czy zaprowadzenie porz─ůdku w szafach. Niestety, tego rodzaju sk┼éonno┼Ť─ç potrafi nam przysporzy─ç sporo k┼éopot├│w. Jakich? Ten, kto nie dotrzymuje termin├│w w pracy, w oczach zwierzchnik├│w uchodzi za osob─Ö nieodpowiedzialn─ů i ┼éatwo mo┼╝e straci─ç zatrudnienie. Taka osoba musi te┼╝ liczy─ç si─Ö z tym, ┼╝e stale b─Ödzie spi─Öta i zestresowana, bo odk┼éadaj─ůc niecierpi─ůce zw┼éoki sprawy, nie mo┼╝esz si─Ö po prostu odpr─Ö┼╝y─ç. Dlaczego wi─Öc ignorujemy wszystkie te przykre konsekwencje i zwlekamy, zamiast dzia┼éa─ç?
Psychologowie wyr├│┼╝niaj─ů trzy grupy przyczyn, przypisuj─ůc je okre┼Ťlonym typom ludzi: odczuwaj─ůcym l─Ök przed trudno┼Ťciami i niech─Ö─ç do rutyny, lubi─ůcym dzia┼éa─ç pod presj─ů czasu, nadmiernym perfekcjonistom. Poznaj ich charakterystyki i znajd┼║ w┼Ťr├│d nich siebie. Dowiesz si─Ö, co mo┼╝esz zrobi─ç, ┼╝eby zerwa─ç z odk┼éadaniem spraw na p├│┼║niej i wszystkie swoje postanowienia realizowa─ç naprawd─Ö skutecznie.

UCIEKASZ PRZED TRUDNOŚCIAMI LUB NUDĄ
Na p├│┼║niej odk┼éadasz najcz─Ö┼Ťciej zadania trudne. Obawiasz si─Ö bowiem, ┼╝e nie podo┼éasz wyzwaniu i zamiast cieszy─ç si─Ö sukcesem, poznasz gorzki smak pora┼╝ki. Tak┼╝e zadania nudne, ┼╝mudne czy z jakiego┼Ť innego powodu nieprzyjemne zwykle op├│┼║niasz w niesko┼äczono┼Ť─ç. Przyk┼éad: zamiast od r─Öki zabra─ç si─Ö za prasowanie, plotkujesz przez telefon z przyjaci├│┼ék─ů, czy┼Ťcisz skrzynk─Ö e-mailow─ůÔÇŽ
PODĄŻAJ MAŁYMI KROCZKAMI
Trudne, d┼éugofalowe zadania podziel na mniejsze etapy. Najlepiej zaplanuj dzie┼ä po dniu, co zrobisz, aby tw├│j zamiar nie okaza┼é si─Ö tylko pobo┼╝nym ┼╝yczeniem. Chcesz mie─ç prawo jazdy? My┼Ťl bardzo konkretnie: jutro zorientuje si─Ö, ile kosztuje szkolenie, a w przysz┼éym tygodniu znajd─Ö odpowiedni o┼Ťrodek i zapisz─Ö si─Ö na kurs. Zadanie ÔÇ×pokrojone na plasterkiÔÇŁ od razu staj─ů si─Ö du┼╝o prostsze!
Nigdy nie poprzestawaj na ogólnikowym stwierdzeniu w rodzaju: Zajmę się tym w najbliższym czasie. Inaczej każdy twój pomysł spali na panewce, a ty zamiast cieszyć się sukcesem, będziesz przeżywać frustrację.
KONCENTRUJ SI─ś NA KORZY┼ÜCIACH
Im wi─Öcej ich znajdziesz, tym lepiej! Chcesz rzuci─ç palenie? Powidz sobie: je┼Ťli ten papieros b─Ödzie ostatni, sporo na tym oszcz─Ödz─Ö, moja cera odzyska blask i b─Öd─Ö wbiega─ç po schodach bez zadyszki.
Zamierzasz wcieli─ç w ┼╝ycie plan odchudzania? Zamiast udziela─ç si─Ö nad sob─ů, ┼╝e musisz odstawi─ç s┼éodycze, pomy┼Ťl o pysznych sa┼éatkach owocowych, kt├│re wejd─ů w sk┼éad twojej nowej diety. Zobaczysz, znajduj─ůc przyjemno┼Ť─ç przy tym, co robisz, ch─Ötnie ruszysz z miejsca.
URUCHOM WYOBRA┼╣NI─ś
Marzy ci─Ö sukces w pracy? Zamknij oczy i wyobra┼║ sobie, jak zbierasz pochwa┼éy od szefa za wa┼╝ne zadania, kt├│re ci zleci┼é. Albo ÔÇ×zobaczÔÇŁ sobie, jak dumnie paradujesz do w┼éasnego gabinetu, bo w┼éa┼Ťnie otrzyma┼éa┼Ť awans. Wyobra┼╝anie sobie, ┼╝e jeste┼Ťmy ju┼╝ u celu, naprawd─Ö motywuj─Ö, by rusza─ç do przodu!

LUBISZ DZIA┼üA─ć POD PRESJ─ä CZASU
R├│┼╝ne sprawy (np.. nauka do egzaminu) za┼éatwiasz w ostatniej chwili, bo s─ůdzisz, ┼╝e stres zwi─ůzany z up┼éywem terminu u┼éatwia ci wype┼énienie zobowi─ůza┼ä. Jednak mylisz si─Ö. Dzi─Öki zastrzykowi adrenaliny wcale nie dzia┼éasz skuteczniej! Psychologowie udowodnili, ze sukces o wiele cz─Ö┼Ťciej przybli┼╝a praca spokojna.
B─äD┼╣ REALISTK─ä
Nie przeceniaj swoich mo┼╝liwo┼Ťci (np. planuj─ůc za du┼╝o zada┼ä na jeden dzie┼ä). Tw├│j nadmierny optymizm sprawia bowiem, ┼╝e wci─ů─ç dopisujesz do kalendarza coraz to nowe sprawy, a gdy w ich realizacji pojawiaj─ů si─Ö schody, brakuje ci czasu, by je pokona─ç.
Podejmuj─ůc jakie┼Ť zobowi─ůzanie, zawsze dok┼éadnie okre┼Ťl termin realizacji (ÔÇ×Kuchnia b─Ödzie odnowiona za dwa tygodnieÔÇŁ). A potem sporz─ůd┼║ dok┼éadny plan dzia┼éania (ÔÇ×W poniedzia┼éek kupi─Ö p─Ödzle i farby, w ┼Ťrod─Ö zabezpiecz─Ö szafki foli─ůÔÇŽÔÇŁ). ┼Üci┼Ťle trzymaj si─Ö swojego terminarza i nie pozwalaj sobie na ┼╝adne wym├│wki.
PROŚ O WSPARCIE
Powiedz komu┼Ť o swoich marzeniach. Jednocze┼Ťnie udziel tej osobie przyzwolenia na napominanie ci─Ö, gdyby┼Ť wykonanie zadania zn├│w zacz─Ö┼éa odsuwa─ç w czasie. Przekonasz si─Ö, ┼╝e ┼╝yczliwe napomnienie przez m─Ö┼╝a czy przyjaci├│┼ék─Ö b─Ödzie czym┼Ť nieocenionym, gdy np. kolejny raz odpu┼Ťcisz sobie zrobienie zada┼ä kontrolnych, cho─ç ich wykonanie zaplanowa┼éa┼Ť jeszcze na koniec minionego roku. Chcesz zacz─ů─ç uczy─ç si─Ö obcego j─Özyka? Rozg┼éo┼Ť to cho─çby w swojej pracy. Koledzy b─Öd─ů dopytywa─ç, jak ci idzie, wi─Öc pewnie nie b─Ödziesz czeka─ç, a┼╝ wszystkie miejsca na kursach oka┼╝─ů si─Ö ju┼╝ zapi─Öte.

JESTEŚ ZBYTNIĄ PERFEKCJONISTKĄ
Masz zwyczaj zwlekania bo we wszystkim, co robisz, chcesz by─ç doskona┼éa. Za┼Ť osoby, kt├│re tego pragn─ů, boj─ů si─Ö, ze nie sprostaj─ů w┼éasnym wyg├│rowanym wymaganiom. Dlatego zamiast np. wciela─ç w ┼╝ycie program odchudzania, oci─ůgaj─ů si─Ö tym, studiuj─ůc dziesi─ůtki diet. My┼Ťl─ů: ÔÇ×Albo zrobi─Ö co┼Ť dobrze, albo lepiej w og├│le nie zaczyna─çÔÇŁ.
WKALKULUJ POPRAWKI
Nie pr├│bujesz si─Ö odchudza─ç, bo nie jeste┼Ť pewna, jaka dieta b─Ödzie dla ciebie najlepsza? Wybierz t─Ö, ku kt├│rej najbardziej si─Ö sk┼éaniasz z za┼éo┼╝eniem, ┼╝e na razie to tylko przymiarka i potem ewentualnie dokonasz zmian w nowym jad┼éospisie. Dzi─Öki temu poczujesz si─Ö pewniej iÔÇŽ nabierzesz wiatru w ┼╝agle!
Nie zak┼éadaj, ┼╝e to, co chcesz zwr├│ci─ç, musi by─ç w stu procentach doskona┼ée. ┼Üwiat si─Ö przecie┼╝ nie zawali, gdy realizacj─Ö jednego zadania b─Ödziesz udoskonala─ç nawet kilka razy. Pami─Ötaj, nie myl─ů si─Ö tylko ci, kt├│rzy nic nie robi─ů.
ANALIZUJÔÇŽ DO CZASU
Zawsze wyznaczaj sobie limit czasu na zbieranie informacji. Masz w planie zmieni─ç fryzur─Ö? Przegl─ůdaj zdj─Öcia z r├│┼╝nymi uczesaniami, rozmawiaj o tym z m─Ö┼╝em, kole┼╝ankami, ale nie d┼éu┼╝ej ni┼╝ 5-7 dni. Potem powiedz: ÔÇ×Stop, zdecyduj─Ö, jak si─Ö ostrzyc na podstawie tego, co ju┼╝ wiemÔÇŁ. I id┼║ do fryzjera.
Gn─Öbi─ů ci─Ö pesymistyczne my┼Ťli zwi─ůzane z zadaniem, kt├│re masz wykona─ç? Zapyta─ç siebie, co mo┼╝e ci si─Ö najgorszego przydarzy─ç, gdy ju┼╝ ruszysz z miejsca. Je┼╝eli uznasz, ┼╝e jeste┼Ť w stanie to zaakceptowa─ç, d┼éu┼╝ej ju┼╝ nie zwlekaj, dzia┼éaj!
UWIERZ W SWOJE MOŻLIWOŚCI
Podejmuj─ůc jakiekolwiek wyzwanie, powtarzaj sobie: ÔÇ×Zrobi─Ö to, uda mi si─Ö!ÔÇŁ. To wa┼╝ne, bo stale powtarzane tre┼Ťci umys┼é uznaje za prawdziwe, a wiara w sukces uskrzydla!

Publikacja:
Sebastian Kalak
Podoba Ci si─Ö?
Rate this item
(0 głosów)
stop-hejt
Dzielenie si─Ö opini─ů jest cenne, ale mo┼╝e rani─ç innych!
Komentujesz? Nie ra┼ä i nie obra┼╝aj innych! "Nie" dla komentarzy zawieraj─ůcych - przemoc, pomawianie, gro┼║by, propagowanie nienawi┼Ťci, fa┼észywe informacje, spam. Widzisz tak─ů wypowied┼║? Zg┼éo┼Ť j─ů, korzystaj─ůc z opcji zg┼éo┼Ť nadu┼╝ycie.