• Krotoszyn
  • czwartek, 14 listopad 2019 11:46
  •   1391

Krotoszyn nadaje się do elektryfikacji

Krotoszyn nadaje się do elektryfikacji
Krotoszyn nadaje się do elektryfikacji © archiwum

Czy odcinki z Ostrowa Wielkopolskiego do Leszna i z Leszna do Głodowa obsługiwane będą przez pociągi elektryczne? PKP PLK mają plan elektryfikacji niemal 120-kilometrowego odcinka linii nr 14 oraz łącznicy prowadzącej do niej z Krotoszyna.

Masz zdjęia lub film do tego artykułu?   Wyślij je do nas!

Typography
  • Small
Udostępnij to

Jak podaje portal rynek-kolejowy.pl, sieć trakcyjna na linii nr 14 biegnącej z Łodzi Kaliskiej kończy się przy posterunku Durzyn, gdzie od trasy odgałęzia się łącznicą do Krotoszyna. Na dalszym fragmencie – do Leszna 0 kursować mogą tylko pociągi spalinowe. Podobnie jest na odcinku tej trasy z Leszna do Głogowa, na który w grudniu tego roku po kilku latach przerwy powrócić ma ruch pasażerski. Władze województwa dolnośląskiego wyrażały niedawno zainteresowanie elektryfikacją tego fragmentu ciągu Łódź Kaliska – Truplice – granica państwa. – Elektryfikacja odcinka Krotoszyn/Durzyn – Leszno – Głogów połączyłby trzy zelektryzowane linie kolejowe biegnące z Wrocławia w kierunku północnym: nr 273 (tzw. Nadodrzankę)m nr 271 (w ciągu korytarza E-59) i nr 281 [Oleśnica – Chojce] – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych.

Jak dodaje, z pewnością wpłynęłoby to na zwiększenie możliwości przewozowych lepszą organizację ruchu w sytuacjach awaryjnych. Podkreśla jednak, że modernizacja trasy pozwoliłaby utworzenie dogodnych i szybkich połączeń pasażerskich pomiędzy ośrodkami regionalnymi leżącymi na tej trasie.

Jak do tej pory prace nad studium wykonalności modernizacjo linii nr 14 na odcinku od Ostrowa Wielkopolskiego do Głogowa były warte 5,2 mln zł. Wybrano wariant zakładający przebudowę dwóch torów oraz elektryfikację odcinka Krotoszyn/Durzyn – Głogów oraz przystosowanie trasy do jazdy pociągów z prędkością do 160 km/h.

Prace te miałyby być przeprowadzone w ramach przyszłej perspektywy finansowej UE. Należy jednak uwzględnić uwarunkowania, jakimi będzie m.in. zakres dostępnych środków. Mirosław Siemieniec przypomina także o innych planach elektryfikacyjnych spółki. Do 2023 r. sieć trakcyjna ma zawisnąć m.in. nad torami z Ocic do Rzeszowa, z Lublina do Stalowej Woli-Rozwadowa, z Ełku do Korsz i z Węglińca do Zgorzelca.

– Elektryfikowane będą też nowo budowane linie kolejowe, w tym łódzki tunel średnicowy między stacjami Fabryczna i Kaliska oraz linia kolejowa nr 582 Czarnca – Włoszczowa-Północ, nowa łącznica w Chabówce pomiędzy liniami 98 i 99, nowa łącznica kolejowa w Lublinie i odbudowywana linia nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie – wymienia rzecznik PKP PLK.

Spółka przygotowuje także dokumentację projektowe i studia wykonywalności dla tyczących budowy linii zelektryfikowanych bądź elektryfikacji istniejących tras – m.in. do lotnisk w Modlinie i w podrzeszowskiej Jasionce, linii Podłęże – Tymbark/Mszana (nowe) czy odcinków Wieliszew – Zegrze oraz Ełk – Trakiszki (istniejące). Kilka dni temu Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego potwierdził natomiast plany elektryfikacji fragmentu linii nr 25 pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Opocznem.

Publikacja:
Sebastian Kalak
Podoba Ci się?
Rate this item
(0 głosów)