• czwartek, 23 październik 2014 11:51

Nowe cyfrowe pokolenie?

Nowe cyfrowe pokolenie?
Nowe cyfrowe pokolenie? © © archiwum

Dwuletnie dzieci, które nie potrafią jeszcze dobrze mówić, bez problemów radzą sobie z obsługą prostych aplikacji w smartfonie – wynika z raportu przygotowanego przez organizację Common Sense Media. Badania przeprowadzone na zlecenie firmy LifeProof, pokazują natomiast, że dwie trzecie dzieci w Wielkiej Brytanii chętniej bawi się tabletem rodziców niż własnymi zabawkami. Czy rodzi nam się nowe cyfrowe pokolenie?

Masz zdjęia lub film do tego artykułu?   Wyślij je do nas!

Typography
  • Small
Udostępnij to

Według najnowszych informacji podanych przez Consumer Electronics Association*, już ponad połowa Polaków ma smartfona, a jedna trzecia posiada tablet. Nic więc dziwnego, ze coraz częściej z urządzeń mobilnych zaczynają korzystać również dzieci. Często to właśnie obecność dzieci jest dla dorosłych impulsem do zakupu tabletu – przyznaje się do tego blisko połowa rodziców, których pociechom zdarza się używać tego urządzenia.

TABLET ULUBIONĄ ZABAWKĄ...
Dlaczego rodzice decydują się na udostępnianie najmłodszym smartfonów i tabletów? Czterech na dziesięciu rodziców przyznaje, że wykorzystuje urządzenie mobilne, jako „:elektroniczną opiekunkę”, która zapewnia dziecku rozrywkę. Prawie dwie trzecie rodziców twierdzi natomiast, że ich latorośl woli bawić się smartfonem lub tabletem, niż własnymi zabawkami. A jedna trzecia zauważa, że dziecko wykazuje zainteresowanie technologią „aby być jak mama i tata”. Co ciekawe, aż 90% rodziców wskazuje również na walory edukacyjne urządzeń mobilnych.

…NARZĘDZIEM EDUKACYJNYM…
Badania wskazują, że prawie jedna trzecia rodziców, dwójki lub większej ilości dzieci, widzi różnicę w rozwoju ich najmłodszego dziecka, które od wczesnych lat miało kontakt z nowymi technologiami, w porównaniu do starszego brata lub siostry, którzy dorastali bez tego typu gadżetów. 75% rodziców uważa natomiast, że nowymi technologiami jest obecnie kluczowym elementem, przyczyniającym się do rozwoju dziecka.

– To wspaniałe widzieć, jak wielu rodziców używa smartfonów i tabletów, jako narzędzi edukacyjnych dla swoich dzieci – mówi Steve Daverio, dyrektor zarządzający w firmie LifeProof, producenta ochronnych obudów na smartfony i tablety. – Z naszych badań przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii wynika, że ponad połowa rodziców zauważa, że ich małe dziecko lepiej radzi sobie z aplikacjami na smartfony i tablety, niż oni sami. To pokazuje tendencje i rzeczywiste predyspozycje dzieci do zdobywania wiedzy za pomocą nowoczesnych narzędzi – dodaje.

Takie predyspozycje dostrzegają również polscy naukowcy. Z badań przeprowadzonych przez Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego** wynika, że powoli kończy się fascynacja dzieci komputerami stacjonarnymi. Są zbyt nudne, trudne w użyciu i nieintuicyjne. Dzieciaki uwielbiają za to urządzenia z technologią dotykową, która powoli staje się dla nich czymś zupełnie naturalnym.

Naukowcy z Uniwersytetu Gdańskiego zgodnie podkreślają, że urządzenia mobilne mają duży potencjał edukacyjny, a korzystanie z nich jest intuicyjne i proste. Co sprzyja wspólnej zabawie, nauce, pomocy i wzajemnemu wspieraniu się, bardziej niż rywalizacji.

Rodzie, którzy pozwalają małym dzieciom korzysta ze smartfonów i tabletów, dostrzegają pozytywne zmiany w ich rozwoju. Wśród tych najbardziej zauważalnych wymieniają: umiejętność szybkiego rozróżniania kolorów, kształtów, cyfr i liter, sprawniejszą naukę języków obcych, zainteresowanie czytaniem, a nawet nabieranie pewności siebie.

…A MOŻE CZYMŚ WIĘCEJ?
Zmiana w podejściu do wykorzystania urządzeń mobilnych jak również szansą dla dzieci z różnymi deficytami i trudnościami. Aplikacje na tablety i smartfony zachęcają do kreatywnego myślenia i pomagają zastąpić brak zdolności manualnych.

Powstają już aplikacje skierowanie do dzieci z zaburzeniami rozwoju lub zachowania (w tym zespół Downa, autyzm czy ADHD). Takie programy bazują na prostych grach oraz systemie śledzenia postępów dziecka, nawet od kilku lat wstecz. Każda z dostępnych gier jest oparta o ćwiczenia, które na co dzień są wykorzystane w procesie terapeutycznym. Taka aplikacja nie zastąpi profesjonalnej terapii, ale może pomóc w uzyskaniu lepszych efektów leczenia.

CO Z BEZPIECZEŃSTWEM?
Oddając smartfon lub tablet dziecku, zapewniamy mu zarówno rozrywkę, jak i narzędzie do nauki. Nie możemy jednak zapomnieć co tym, by kontrolować to, do jakich aplikacji i stron internetowych ma dostęp nasza pociecha. Nie wszystkie treści dostępne w Internecie są odpowiednie dla małych dzieci, a pobranie niektórych programów lub gier może narazić rodziców na duże koszty. Dlatego już na początku należy ustalić, jakie aplikacje można zainstalować, czy z kim rozmawiać za pośrednictwem komunikatora.

Warto również pomyśleć o zabezpieczeniu samego urządzenia. 20% spośród rodziców biorących udział w badaniu*** przyznało, że ich dziecko uszkodziło podczas zabawy obudowę lub ekran smartfonu.

* Badania przeprowadzone przez Consumer Electronics Association w Polsce w 2014 roku.
** Badania Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego przeprowadzone w Polsce w 2014 roku wśród rodziców małych dzieci.
*** Badania firmy LifeProof zostały przeprowadzone w Wielkiej Brytanii w 2013 roku, wśród dorosłych wychowujących co najmniej jedno dziecko.

Publikacja:
Sebastian Kalak
Podoba Ci się?
Rate this item
(0 głosów)