• niedziela, 12 październik 2014 13:28

Cały bank w twojej komórce

Cały bank w twojej komórce
Cały bank w twojej komórce © © BZ WBK

Jeszcze kilka lat temu byłoby wręcz nie do pomyślenia, że podczas jazdy pociągiem lub spaceru po lesie, można zrobić przelew czy błyskawiczne zakupy. Dziś jest to możliwe i dostępne dla każdego, kto dysponuje dobrej klasy telefonem.

Masz zdjęia lub film do tego artykułu?   Wyślij je do nas!

Typography
  • Small
Udostępnij to

Dostęp do konta w baku za pośrednictwem domowego komputera połączonego z Internetem to już codzienność. Ale nowoczesne technologie jeszcze bardziej ułatwiają życie. Nie tylko w domu czy w pracy, ale dosłownie w każdym miejscu na Ziemi, możesz sprawdzić stan konta, zrobić przelew albo spłacić kartę, np. gdy jedziesz pociągiem, czekasz w kolejce do fryzjera, spacerujesz z dzieckiem. Wystarczy, ze korzystasz z bankowości mobilnej. Fanaberia? Wcale nie. To rozwiązanie idealne dla osób dużo podróżujących albo mieszkających daleko od miast, w których mieszczą się oddziały banków. Taki zdalny dostęp do rachunku to doskonała kontrola nad finansami i domowym budżetem. Rozwiązanie, które daje duże poczucie bezpieczeństwa.

Aby móc korzystać z bankowości mobilnej, wystarczy podpisać umowę usług bankowości elektronicznej w dowolnym oddziale banku. Zazwyczaj jest to usługa bezpłatna i dostępna dla wszystkich klientów indywidualnych. Dodatkowo, aby w pełni wykorzystać zdalnego dostępu do konta, trzeba mieć telefon najnowszej generacji, tzw. smartfon. Takie nowoczesne telefony, z dużym dotykowym ekranem, dostępem do Internetu i oprogramowaniem podobnym do tego w komputerze, sprzedają wszyscy operatorzy telefonii komórkowej.

W telefonie trzeba zainstalować specjalną aplikację. Jest ona bezpłatna, można ją pobrać ze strony banku albo ze stron internetowych: Windows Phone, Apple Store czy Google Play (w zależności od tego, jaki system działa w twoim urządzeniu). Jej instalacja jest bardzo prosta, nie trzeba mieć specjalistycznej wiedzy ani czytać skomplikowanych instrukcji. W niektórych bankach (np. w Banku Zachodnim WBK) wystarczy sfotografować swoim telefonem tzw. kod QR (przypominającym kwadratową mozaikę) umieszczony na ulotce dotyczącej mobilnej bankowości.

Osoby, które nie posiadają smartfona też mogą korzystać z bankowości mobilnej, ale w ograniczonym zakresie. Wiele banków umożliwia klientom dostęp do konta za pośrednictwem uproszczonej, mobilnej strony WWW. Jest ona czytelna nawet na niewielkim ekranie telefonu i „lekka” (co znaczy, ze nie wymaga pobierania wielu megabajtów danych). Logując się na taką samą stronę ze swojego telefonu, możesz odczytać stan konta czy zrobić przelew. Do tego wystarczy, zwykły telefon komórkowy, który połączy się z Internetem w kilka minut.

MASZ DOSTĘP DO SWEGO KONTA
Gdy już zainstalujemy w telefonie aplikację i zalogujesz się (podając hasło, podobnie jak to się robi w typowym systemie internetowym), możesz zobaczyć stan swojego konta, przeglądać historię transakcji, realizować przelewy na rachunki własne i obce. W niektórych bankach przelew musi być wcześniej zdefiniowany (np. w oddziale banku albo w systemie internetowym), jednak nowoczesna bankowość mobilna daje pełną swobodę; możesz wpisać i zatwierdzić dowolny numer konta, na który ma być wykonany przelew. Tak jest w systemie BZWBK24 mobile.
Jeśli masz kartę kredytową, na pewno docenisz to, że dzięki bankowości mobilnej w każdej chwili spłacisz ją jednym dotknięciem ekranu smartfona. Możesz też w każdej chwili sprawdzić harmonogram spłat kredytu gotówkowego. Niektóre banki dodatkowo oferują także zakładanie i zamykanie lokat terminowych.
WARTO WIEDZIEĆ. Osoby korzystające z bankowości mobilnej, np. w BZWBK24 mobile, mogą wykonywać przelewy, nawet nie znając… numeru konta odbiorcy. Wystarczy podać jego numer telefonu. Odbiorca takiego przelewu zostanie poinformowany o transakcji wiadomością SMS. Jeśli ma konto w tym samym banku, kwota przelewu zostanie na nim zaksięgowana. Jeśli nie, utworzone zostanie dla niego specjalne konto pre-paid do realizacji zleconych przez ciebie przelewów.

WYBIERZ SZYBKO GOTÓWKĘ
Jeśli zdarzy ci się zapomnieć portfela, w którym masz i pieniądze, i karty płatnicze, a pilnie potrzebujesz gotówki, możesz ją pobrać z bankomatu przy pomocy telefonu. Wystarczy wejść do aplikacji bankowości mobilnej, utworzyć kod i podać go w bankomacie.
Niektóre systemy mobilnej umożliwiają tzw. geolokalizację. Dzięki niej błyskawicznie odnajdziesz w mieście np. bankomat czy oddział banku, którego szukasz. Telefon wyznaczy też trasę dojazdu z punktu, w którym się znajdujesz.
WARTO WIEDZIEĆ. Lokalizować można także sklepy spożywcze czy np. najbliższe stacje paliw. Doceni tę funkcję każdy kierowca, któremu kiedykolwiek zabrakło paliwa.

OPŁACASZ RACHUNKI
Uregulowanie rachunków za telefon, gaz czy prąd za pośrednictwem Internetu jest wygodne, trzeba jednak wpisywać mnóstwo danych, tasiemcowe numery kont. W bankowości mobilnej to jeszcze prostsze. Wystarczy zrobić zdjęcie rachunku! Po zalogowaniu się do aplikacji bankowości mobilnej, korzystając z aparatu w telefonie, trzeba sfotografować kod QR umieszczony na rachunku. Aplikacja automatycznie wypełni wszystkie informacje niezbędne do wykonania przelewu, ty musisz go zaakceptować.
Ty lub ktoś z twoich bliskich ma telefon na tzw. kartę (opłacany w systemie pre-paid)? Łatwo go doładujecie poprzez system bankowości mobilnej. Jeśli numer tego telefonu wcześniej zdefiniowany i zatwierdzony, doładowania będą jeszcze szybsze, bez autoryzowania transakcji.
WARTO WIEDZIEĆ. Niektóre banki w mobilnych systemach oferują Ekspres Eliksir. To najszybsza formuła przelewu. Jeśli twój bank i bank odbiorcy mają Ekspres Eliksir, pieniądze dotrą do adresata w kilka minut.

WYGODNIE ROBISZ ZAKUPY
Nie trzeba nawet logować się do Internetu, wchodzić na stronę marketu, żeby w dowolnym miejscu – np. będą w autobusie czy w parku, zrobić błyskawicznie zakupy. Jest to już możliwe w niektórych delikatesach spożywczych i w większości sklepów internetowych. Wystarczy w aplikacji bankowości mobilnej otworzyć sobie tzw. koszyk, wybrać produkt i termin dostawy, a potem potwierdzić płatność.
W podobny sposób można korzystać z niektórych usług, np. obdarować kogoś kwiatami.
WARTO WIEDZIEĆ. Liczba sklepów dostępnych w ramach takich mobilnych zakupów z miesiąca na miesiąc jest coraz większa (informację o nich znajdziesz na stronie www twojego banku), a obsługa aplikacji mobilnych coraz prostsza.

JEŚLI MASZ KONTO MOBILNE, MOŻESZ PRZEZ TELEFON:
– Złożyć dyspozycję przelewu na dowolny rachunek bankowy;
– Przelać pieniądze na telefon, wypłacić je z bankomatu bez karty’
– Wykonać przelew (skanując kod QR znajdujący się, np. na rachunku);
– Spłacić kartę kredytową;
– Założyć i zamknąć lokatę;
– Zmienić numer PIN do konta;
– Sprawdzić historię wszystkich swoich transakcji na rachunkach;
– Błyskawicznie połączyć z doradcą swojego banku;
– Zdobyć informacje o karcie debetowej do konta, sprawdzić harmonogram spłat kredytu;
– Dowiedzieć się, jakie są aktualnie kursy różnych walut;
– Znaleźć na mapie i zlokalizować interesujące cię, np. banku, sklepy;
– Poznać stan rejestrów funduszu inwestycyjnych, np. ARKA;
– Załadować swój telefon GSM.

Publikacja:
Sebastian Kalak
Podoba Ci się?
Rate this item
(0 głosów)