• niedziela, 07 wrzesie┼ä 2014 09:28

Orzechy ÔÇô energia z natury

Orzechy – energia z natury
Orzechy – energia z natury © ┬ę archiwum

Wybornie smakuj─ů i trudno sobie bez nich wyobrazi─ç najlepsze desery i potrawy. Orzechy s─ů te┼╝ tak bogate w warto┼Ťci od┼╝ywcze, ┼╝e mog─ů zast─ůpi─ç solidny posi┼éek.

Masz zdj─Öia lub film do tego artyku┼éu?   Wy┼Ťlij je do nas!

Typography
  • Small
Udost─Öpnij to

Pochodz─ů z r├│┼╝nych stron ┼Ťwiata i bez wzgl─Ödu na gatunek maj─ů mn├│stwo zalet. Dietetycy namawiaj─ů, by si─Öga─ç po orzechy codziennie, daj─ůc organizmowi prezent w postaci zdrowych t┼éuszczy, bia┼éka oraz cennych witamin A, D i E oraz minera┼é├│w (m.in. wapnia, fosforu, magnezu). I cho─ç orzechy s─ů kaloryczne (ok. 600 kcal/100 g), to jedzone z umiarem przyspieszaj─ů zrzucanie nadwagi. To zas┼éuga zawartych w nich substancji poprawiaj─ůcych metabolizm. Za ÔÇ×smuk┼éeÔÇŁ orzechy uznaje si─Ö pistacje, gdy┼╝ jedna ma tylko ok. 3 kcal.

ZDROWY POKARM DO CIAŁA I UMYSŁU
Wszystkie orzechy to wspaniałe źródło energii. Można je polecić wegetarianom, sportowcom, rekonwalescentom i osobom narażonym na stres, przemęczonym.
- Dbaj─ů o uk┼éad kr─ů┼╝enia. Wyst─Öpuje w nich wielonienasycone kwasy t┼éuszczowe to prawdziwi pogromcy szkodliwego cholesterolu LDL. Wiele gatunk├│w orzech├│w zawiera kwas gamma-linolenowy i arginin─Ö, substancje o dzia┼éaniu przeciwzakrzepowym, dzi─Öki kt├│rym znacznie zmaleje ryzyko choroby wie┼äcowej i zawa┼éu.
- Od┼╝ywiaj─ů m├│zg. Smakosze orzech├│w maj─ů wszelkie szanse, by d┼éugo cieszy─ç si─Ö znakomit─ů pami─Öci─ů i zdolno┼Ťci─ů koncentracji. Jest to zas┼éuga zawartego w tych smako┼éykach bogactwa magnezu, wiedzy i witamin z grupy B, korzystnie wp┼éywaj─ůcych na prac─Ö uk┼éadu nerwowego i stymuluj─ůcych m├│zg do pracy. Regularne chrupanie orzech├│w mo┼╝e te┼╝ poprawi─ç nasze samopoczucie. W ich sk┼éad wchodzi bowiem tryptofan, aminokwas pobudzaj─ůcy wytwarzanie serotoniny, zwanej te┼╝ hormonem szcz─Ö┼Ťcia.
- Troszcz─ů si─Ö o urod─Ö. To r├│wnie┼╝ zastrzyk m┼éodo┼Ťci dla sk├│ry. Wit. A wzmacnia j─ů i uelastycznia, a Wit. C pobudza tworzenie si─Ö w┼é├│kien kolagenu i elastyny. Mikroelementy za┼Ť zapewniaj─ů cerze dobre nawil┼╝enie.

NIEZAST─äPIONE W WIELU DANIACH
Mo┼╝liwo┼Ťci zastosowania orzech├│w w kuchni s─ů niema nieograniczone. Stanowi─ů smaczny sk┼éadnik przek─ůsek, sa┼éatek, da┼ä mi─Ösnych i jarskich, sos├│w. Kr├│luj─ů w ┼Ťwiecie s┼éodko┼Ťci jako dodatek do ciast, tort├│w, czekolad, deser├│w, krem├│w czy mas (np. makowej czy marcepanowej). Mo┼╝na te┼╝ z nich przyrz─ůdzi─ç ┼Ťwietne, domowe lody.

JAK ZACHOWA─ć ┼ÜWIE┼╗O┼Ü─ć ORZECH├ôW?
Nale┼╝y je odpowiednio przechowywa─ç. Najlepiej w skorupkach, wysypane do koszyka lub skrzynki, postawionej w ciemnym i suchym miejscu. Wy┼éuskane powinny by─ç w┼éo┼╝one do szczelnego opakowania i schowane do lod├│wki. W przeciwnym przypadku zawarte w nich t┼éuszcze utleni─ů si─Ö, a orzechy strac─ů nie tylko smak, ale i walory zdrowotne.

RODZAJE ORZECHÓW:
W┼üOSKIE ÔÇô skarbnica dobroczynnych kwas├│w omega 3. Podkre┼Ťlaj─ů walory smakowa piernik├│w i nale┼Ťnik├│w. S─ů ┼Ťwietnym dodatkiem do sur├│wek i sa┼éatek. Mo┼╝na je wykorzysta─ç do makaronu i domowego Pesto.
NERKOWCE ÔÇô kryj─ů w sobie du┼╝o magnezu. Charakteryzuj─ů si─Ö delikatnym, migda┼éowym smakiem. Ceniony sk┼éadnik potraw kuchni chi┼äskiej, indyjskiej i tajskiej. Pra┼╝one s─ů znakomite jako posilna przegryzka.
PISTACJE ÔÇô bogate w t┼éuszcz i proteiny. Orzechy te suszy si─Ö i pra┼╝y razem ze skorupk─ů. Przyrz─ůdza si─Ö z nich pyszne lody lub dodaje do wypiek├│w i deser├│w. Siekane podnosz─ů smak da┼ä mi─Ösnych i sos├│w.
BRAZYLIJSKIE ÔÇô zawieraj─ů du┼╝o selenu, kt├│ry ma dzia┼éanie przeciwnowotworowe. Posiekane urozmaic─ů smak owsianki i innych p┼éatk├│w zbo┼╝owych, mog─ů te┼╝ zag─Öszcza─ç pikantne farsze, dodaj─ůc im s┼éodyczy.
LASKOWE ÔÇô dobre ┼║r├│d┼éo Wit. E, b─Öd─ůcej silnym antyoksydantem. Pyszny dodatek do krem├│w i mus├│w czekoladowych. Smaczne w mieszance bakalii do keks├│w, mazurk├│w czy domowego musli.

Publikacja:
Sebastian Kalak
Podoba Ci si─Ö?
Rate this item
(0 głosów)
stop-hejt
Dzielenie si─Ö opini─ů jest cenne, ale mo┼╝e rani─ç innych!
Komentujesz? Nie ra┼ä i nie obra┼╝aj innych! "Nie" dla komentarzy zawieraj─ůcych - przemoc, pomawianie, gro┼║by, propagowanie nienawi┼Ťci, fa┼észywe informacje, spam. Widzisz tak─ů wypowied┼║? Zg┼éo┼Ť j─ů, korzystaj─ůc z opcji zg┼éo┼Ť nadu┼╝ycie.