• piątek, 04 listopad 2011 11:59

Gotowe do szkoły?

Jeżeli dziecko nie jest jeszcze dojrzałe po pójściu do szkoły, pomóż mu wyrównać braki
Jeżeli dziecko nie jest jeszcze dojrzałe po pójściu do szkoły, pomóż mu wyrównać braki Jeżeli dziecko nie jest jeszcze dojrzałe po pójściu do szkoły, pomóż mu wyrównać braki © archiwum

O powodzeniu dziecka w szkole, a więc o starcie życiowym, decyduje jego poziom dojrzałości szkolnej, w momencie pójścia do pierwszej klasy.

Masz zdjęia lub film do tego artykułu?   Wyślij je do nas!

Typography
  • Small
Udostępnij to

Oto niektóre z ważniejszych umiejętności, które dziecko powinno posiąść, zanim rozpocznie naukę w szkole. Możemy sami je sprawdzić.

ŚWIADOMOŚĆ SIEBIE I ŚWIATA
Malec musi podać swoje pełne dane personalne, czyli imię, nazwisko i adres. Sprawdź, czy wie, gdzie mieszkają członkowie jego najbliższej rodziny oraz jakie mają imiona. Dziecko powinno też wiedzieć, jak nazywają się zwierzęta domowe, jakie są pory roku, dni tygodnia i miesiąca.

JĘZYK I CZYTANIE
Mały człowiek idący do szkoły mówi, jak brzmi pierwsza i ostatnia głoska w prostych słowach: woda, rower, lody oraz wymiana prawidłowo wszystkie te wyrazy (nie ma wady wymowy). Powinien także powtórzyć dłuższe słowa np. hipopotam, kaloryfer. Dobrze, gdy potrafi w miarę płynnie przeczytać łatwy, ale nieznany mu wcześniej jedno- dwu-zdaniowy tekst.

KOORDYNACJA OKA-RĘKA
Przyszły uczeń używa zawsze tej samej ręki i prawidłowo trzyma ołówek. Widząc proste kształty, potrafi je odwzorować. Umie narysować postać człowieka zaznaczając szczegóły (oczy, nos, usta itd.) oraz wykonać rysunek, na którym przedstawiona jest jakaś scena sytuacyjna. Sprawdźcie, czy kolorując obrazki, nie wychodzi poza ich kontur.

SPRAWNY ITELEKT
Potrafi zapamiętać wierszyki i piosenki oraz np. określić, których elementów jest więcej, a których mniej. Rozpoznaje cyfry od 1-10. Podczas zabawy zauważcie, czy dziecko potrafi skakać na jednej nodze, rzucać i łapać piłkę. Powinno także umieć ubrać się bez pomocy dorosłego, wiązać sznurowadła i zapiąć guziki.

DOBRE EMOCJE
Malec nie będzie miał problemów w szkole, kiedy umie powstrzymać się od głosu, gdy pytanie jest skierowane do kogoś innego, a ono zna odpowiedź. Zaobserwujcie, czy rozumie i wykonuje polecenia skierowanie do grupki dzieci, a nie do nikogo konkretne. Powinien także wykonywać w grupie wspólne zadanie. Ważne jest także, by dziecko potrafiło bez rozpaczy rozstać się z rodzicami lub innym dorosłym opiekunem.

Publikacja:
Sebastian Kalak
Podoba Ci się?
Rate this item
(0 głosów)