Uwaga – będą duże zmiany!
Jeździsz hulajnogą elektryczną? To zgodnie z przepisami traktowany jesteś jako pieszy. Możesz poruszać się tylko po chodniku i nie możesz – pod groźbą mandatu – korzystać ze ścieżek rowerowych. Ale uwaga! Nadciąga rewolucja. Nowe regulacje wprowadzić chce ministerstwo infrastruktury.
Masz zdjęia lub film do tego artykułu? Wyślij je do nas!
Popularność elektrycznych hulajnóg wciąż rośnie. Szczególnie w miastach. Według szacunków, same wyposażenie tego typu sprzętu, dysponują flotą 6 000 pojazdów (z czego połowa znajduje się w Warszawie), a do tego trzeba doliczyć hulajnogi zakupione przez użytkowników na własność. Na chodnikach robi się więc tłoczno i niebezpiecznie. Doszło już do kilku poważnych potrąceń pieszych przez hulajnogi, po których poszkodowani trafili do szpitala.
Hulajnogi elektryczne mogą w niedalekiej przyszłości stać się podstawą komunikacji miejskiej. Ministerstwo infrastruktury stara się więc podejść do tematu rozważnie, żeby nie zaprzestać szansy na stworzenie bardziej przyjaznych środowisku i mniej zakorkowanych miast. – Polacy pokochali hulajnogi elektryczne. To są plusy, bo to alternatywne środki komunikacji, ale to też zagrożenie. Dlatego założeniem projektu jest uregulowanie przemieszczania się urządzeniami transportu miejskiego (UTO) – tłumaczy wiceminister infrastruktury – Rafał Weber.
Co się zmieni? W świetle nowych przepisów jeżdżący hulajnogami elektrycznymi mają być zrównani prawami i obowiązkami z rowerzystami. Urządzenia Transportu osobistego (UTO) będą mogły mieś maksymalnie 0,9 m szerokości, 1,25 metra długości nie ważyć więcej niż 25 kg. Prędkość maksymalna ma być ograniczona konstrukcyjnie do 25 km/h. Sprzedawane obecnie hulajnogi elektryczne mogą mieć problem tylko z tym ostatnim wymogiem. O ile w specyfikacji sprzętowej większość z nich znajduje się informacja, że są w stanie jechać z prędkością nie większą niż 25 km/h, w praktyce niektóre modele są w stanie przekroczyć bez problemu 30 km/h.
Ministerstwo infrastruktury zamierza wpuścić hulajnogi elektryczne na ścieżki rowerowe, gdzie będą koegzystować z rowerami. Jeśli w danym miejscu nie będzie ścieżki dla cyklistów, hulajnogą elektryczną będzie można jechać po ulicy (jeśli obowiązująca za niej prędkość maksymalna nie przekracza 30 km/h) lub po chodniku (jeśli po ulicy można jeździć szybciej, niż 30 km/h). Z hulajnóg elektrycznych nie będą mogły korzystać dzieci poniżej 10. roku życia. Młodzież w wieku 11-18 lat będzie mogła jeździć UTO tylko dysponując ważną kartą rowerową. Resort podkreśla, że nowe przepisy sa już praktycznie gotowe i niedługo trafią na obrady. Spodziewanej daty wprowadzenia nowych regulacji w życie nie podano.