Kiedy wymienić elementy eksploatacyjne?
Dbanie o dobrą kondycję naszego pojazdu nie tylko wydłuża jego żywotność, ale również obniża ryzyko różnych awarii, a prawidłowa eksploatacja ma wpływ na nasze bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Kiedy i na co powinniśmy zwracać szczególną uwagę?
Masz zdjęia lub film do tego artykułu? Wyślij je do nas!
Pierwsze, co przychodzi nam do głowy, to olej silnikowy. Spełnia on mnóstwo zadań, które są bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania jednostki napędowej. Jego podstawową funkcją jest zmniejszenie tarcia między współpracującymi ze sobą elementami. Posiada również właściwości chroniące oraz chroni przed korozją. Jednak z czasem olej traci swoje cechy poprzez poddawania obciążeniom termicznym oraz wychwytuje zanieczyszczenia i opiłki metalu ze zużywających się podzespołów. Przez to również pogarsza się jego właściwości smarne.
Kiedy zatem należy wymieniać olej? Możemy zdać się na zalecenie producenta danego pojazdu. Wskazania są różne, jednak zazwyczaj mowa jest o przebiegu od 15 000 do 30 000 km. Niektóre modele wyposażone są w czujniki, które kontrolują stan oleju na bieżąco, a informacje o konieczności jego wymiany podawane są za pośrednictwem komputera pokładowego. Użytkownicy eksploatujący swoje samochody w mieście powinni wymieniać olej co 10 000 km lub po prostu co rok.
Na komfort jazdy, jak również na nasze zdrowie oraz widoczność, wpływa stan filtra kabinowego i klimatyzacji. Wilgotny i zaniedbany filtr kabinowy jest miejscem rozwoju drobnoustrojów i grzybów, a także rozkładu owadów. Kiedy w kabinie unosi się nieprzyjemny zapach, mamy pewność, że czas wymienić filtr. Może się też pogorszyć wydajność układu wentylacyjnego. Konsekwencją intensywnej pracy może być przegrzewanie bądź uszkodzenie dmuchawy. Filtr kabinowy powinniśmy wymieniać po przejechaniu 15 000 km bądź po prostu po upływie roku. Warto o tym pamiętać, również zużyty stwarza zagrożenie dla wszystkich użytkowników pojazdu. Bez względu na porę roku powinniśmy regularnie włączyć klimatyzację, przynajmniej raz na dwa tygodnie. Zapewni to smarowanie kompresorowi. Przynajmniej raz w roku powinniśmy także odgrzybiać układ klimatyzacji.
Kolejnym ważnym elementem, o którego wymianie musimy pamiętać, są klocki hamulcowe. Trudno dokładnie określić, co ile kilometrów powinniśmy je zmieniać, ponieważ zależy to od sposobu eksploatacji samochodu. Jeśli auto wykorzystywane jest głównie do wyjazdów w trasę, to żywotność klocków może sięgać nawet 60 000 km. Poruszanie się przede wszystkim po mieście może skutkować koniecznością wymiany już po 30 000 km.
Nie możemy również zapomnieć o akumulatorze. Przeciętnie powinno się go wymieniać co 4-5 lat. Nie ma jednak na to reguły. Wskazówkami, że już czas na zakup nowego akumulatora, mogą być trudności z rozruchem czy słabe świecenie reflektorów przy wyłączonym silniku.