Odzież i obuwie robocze
Okręgowy Inspektorat Pracy w Poznaniu oddział w Ostrowie Wielkopolskim prowadzi bezpłatne poradnictwo oraz popularyzuje prawo pracy. Dzisiejszy artykuł poświecony został odzieży i obuwiu roboczemu.
Masz zdjęia lub film do tego artykułu? Wyślij je do nas!
Pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy bez odzieży i obuwia roboczego, jeśli ich stosowanie na danym stanowisku pracy. Odzież i obuwie robocze dostarczane przez pracodawcę powinny spełniać wymogi Polskim Norm.
1. Kiedy pracodawca musi dostarczyć pracownikowi odzież i obuwie robocze?
Pracodawca jest zobowiązany dostarczyć pracownikowi odzieży i obuwie robocze, w dwóch przypadkach:
1) jeśli odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu;
2) ze względu na wymagania technologiczne, sanitarne lub bezpieczeństwa i higieny pracy.
Odzież i obuwie robocze przydzielane są pracownikowi nieodpłatnie i stanowią własność pracodawcy. W przypadku rozwiązania stosunku pracy, pracownik musi oddać je pracodawcy. Jeżeli utrata lub zniszczenie odzieży nastąpiły z winy pracownika, jest on zobowiązany zwrócić pracodawcy kwotę równią niezamortyzowanej części utraconego lub zniszczonego wyposażenia.
2. Czy pracownik może używać własnej odzieży i obuwia jako roboczego?
Przepisy prawa pracy dopuszczają możliwość używania własnej odzieży lub obuwia przez pracownika. Jest jednak kilka warunków, które muszą być spełnione.
- pracodawca musi ustalić wykaz stanowisk, na których jest to dopuszczalne,
- konieczne jest uzyskanie na powyższe zgody pracownika,
- odzież i obuwie pracowników muszą spełniać wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy.
Zapamiętaj! Możliwość korzystania z własnej odzieży roboczej pracownika jest wyłączona w przypadku dwóch grup stanowisk pracy:
- na stanowiskach pracy, na których wykonywane są prace związane z bezpośrednią obsługą maszyn i innych urządzeń technicznych oraz
- na których wykonywane są prace powodujące intensywne brudzenie lub skażenie odzieży i obuwia roboczego środkami chemicznymi lub promienio-twórczymi albo materiałami biologicznie zakaźnymi.
3. Na kim ciąży obowiązek czyszczenia odzieży roboczej?
Obowiązki pracodawcy nie kończą się na samym zapewnieniu odzieży. Pracodawca jest obowiązany zapewnić, aby stosowne środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze posiadały właściwości ochronne i użytkowe, oraz zapewnić odpowiednio ich pranie, konserwację, naprawę, odpylanie i odkażanie. Obowiązki te, mają na celu zapewnienie funkcji ochronnych i komfortu przez cały okres użytkowania odzieży roboczej.
4. Kiedy pracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny?
a) Pracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny w razie korzystania przez niego z własnej odzieży i obuwia roboczego. Wysokość ekwiwalentu powinna uwzględniać aktualne ceny zakupu odzieży i obuwia roboczego.
b) Jeżeli pracodawca nie może zapewnić prania odzieży roboczej, czynności te mogą być wykonywane przez pracownika. Również w tym przypadku przysługuje ekwiwalent pieniężny za pranie odzieży we własnym zakresie. Wysokość tego ekwiwalentu powinna odpowiadać wysokość kosztów poniesionych przez pracownika.
5. W jakich przypadkach nie można powierzyć pracownikowi prania odzieży roboczej?
Pracodawca nie może powierzyć pracownikowi prania, konserwacji, odpylania i odkażania odzieży roboczej, jeżeli w procesie pracy uległy one skażeniu środkami chemicznymi, promieniotwórczymi lub materiałami biologicznie zakaźnymi.