Reklamacja nie do odrzucenia
Gdy dopiero co kupiona pralka nie wiruje, nowa sukienka puściła na szwach, a kalosze przeciekają, prawo jest po stronie klienta. Sklep musi uwzględnić naszą skargę. Ale czy można reklamować bluzkę z wyprzedaży lub zwrócić lampę, tylko dlatego że nie pasuje do wystroju salonu?
Masz zdjęia lub film do tego artykułu? Wyślij je do nas!
BUBEL MOŻNA ZWRÓCIĆ W KAŻDYM SKLEPIE
Zgodnie z przepisami nie możesz domagać się od sprzedawcy przyjęcia towaru bez wad i zwrotu gotówki tylko dlatego, że się rozmyśliłaś. Nie ma znaczenia, że rzecz jest nieużywana i z metką. Sprzedawca może ci odmówić. Jednak wiele sieci handlowych, chcąc pozyskać stałych klientów, dopuszcza taką możliwość. Inaczej wygląda sprawa, gdy okaże się, że towar, który kupiłaś, zepsuł się albo ma wadę. Oznacza to, że jest niezgodny z umową, czyli nie nadaje się do celu, do jakiego jest zwykle używany (np. w butach odkleiła się podeszwa). Albo towar nie ma właściwości podawanych przez sprzedawcę czy w reklamie (np. płaszcz przeciwdeszczowy przemaka). Taki towar możesz reklamować. Podstawową do złożenia reklamacji może być też niewłaściwe zamontowanie lub uruchomienie produktu przez sprzedawcę. Możesz reklamować rzeczy z sezonowych wyprzedaży. Jeśli kupiłaś towar niepełnowartościowy po obniżonej cenie, nie możesz zgłosić wady, o której poinformował cię sprzedający, ale masz prawo reklamować inną, o której ci nie powiedziano. Warto też wiedzieć, że kartki w sklepach: „reklamacji nie przyjmujemy” nie są wiążące. Masz do wyboru dwie podstawy składania reklamacji. Pierwsza to niezgodność towaru z umową. Możesz zażądać nieodpłatnej naprawy wadliwej rzeczy lub wymiany na nową (Dz. U. nr 141, poz. 1176 ze zm.). Ni ponosisz żadnych kosztów, a jeśli jakieś się pojawią (np. za transport), sprzedawca musi ci je zwrócić. Reklamacje składasz w sklepie, w którym kupiłaś towar. Sprzedawca musi ją przyjąć, jeśli została złożona w terminie i masz dowód zakupu.
Z kolei w ramach gwarancji, którą dostajesz podczas zakupu, np. sprzętu RTV czy AGD, możesz domagać się nieodpłatnej naprawy towaru w określonych punktach serwisowych, a jeśli wada wystąpi ponownie – wymiany towaru na nowy. Jeśli gwarancja nie obejmuje zwrotu kosztów za transport, lepiej jest skorzystać z uprawnień w ramach niezgodności towary z umową.
WIĘKSZE PRAWA W INTERNECIE
Handel w sieci rządzi innymi zasadami. Kupując w sklepie internetowym, możesz odstąpić od umowy bez podania przyczyny. Nie musisz uzasadniać, dlaczego dana rzecz przestała ci się podobać ani wskazywać na jej wady. Od umowy powinnaś odstąpić w ciągu 10 dni od chwili odebrania towaru na poczcie lub u kuriera. Nie wystarczy wysłać e-maila do sprzedawcy. Trzeba to zrobić listownie. Kolejnym krokiem jest odesłanie towaru. Sprzedawca musi go otrzymać w niezmienionym stanie, chyba że zmiana wynika z tzw. zwykłego zarządu, czyli rozpakowałaś przesyłkę, ale np. nie usunęłaś metek. W niektórych przypadkach nie można zwrócić towaru, np. nagrań audialnych i wizualnych po usunięciu oryginalnego opakowania. Nie można też odesłać np. uszytej na miarę sukienki czy innych rzeczy wykonanych „pod klienta”, a także produktów, które szybko się psują, oraz prasy. Po upływie terminu 10 dni możesz jedynie składać reklamację z powodu wad towaru na takich samych zasadach jak wówczas, gdybyś zrobiła zakupy w zwykłym sklepie.
Zgodnie z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (C-511/08) klient powinien zapłacić tylko za odesłanie towaru, a sprzedawca – oddać pieniądze za towar i poniesione wcześniej przez konsumenta koszty przesyłki. Nie wszyscy sprzedawcy respektują ten przepis. Pozostaje wtedy dochodzenie praw w sądzie, który zobowiązany jest do stosowania tzw. wykładni prounijnej.
Warto pamiętać, że te przepisy nie obowiązują, gdy kupujesz na aukcjach internetowych.
LICZĄ SIĘ PARAGON I CZAS
Reklamacja może być złożona w ciągu 24 godzin, od daty wydania ci towaru. Musisz mieć dowód jego zakupu w danym sklepie. Niezgodność towaru z umową (wadę) należy zgłosić w ciągu 2 miesięcy od jej wykrycia. Podczas składania reklamacji:
- musisz dostarczyć towar do sklepu (dotyczy to też sprzętu o dużych gabarytach, np. lodówki lub mebli).
- powinnaś określić swoje żądanie co do sposobu załatwienia reklamacji. Możesz domagać się doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę lub wymianę na nowy. Gdy naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów, masz prawo żądać obniżenia ceny lub domagać się zwrotu pieniędzy.
Sprzedawca powinien w ciągu 14 dni poinformować cię o uznaniu lub nieuznaniu reklamacji. Gdy tego nie zrobi, to przyjmuje się, ze ją uznał, ale dotyczy to tylko żądania co do nieodpłatnej naprawy albo wymiany towaru na nowy. Reklamację złóż na piśmie. Często sklepy mają gotowe formularze, ale możesz też napisać ją sama. Poproś sprzedawcę o pokwitowanie, a kopię dokumentu zatrzymaj dla siebie.
GDY SPRZEDAWCA NIE UZNA REKLAMACJI
Kiedy przychodzisz do sklepu z reklamacją w ramach niezgodności towaru z umową, sprzedawca nie może cię odesłać do producenta czy importera. Jednak przyjęcie przez niego reklamacji nie oznacza, ze zostanie ona rozpatrzona korzystnie dla Ciebie. Jeśli spotkasz się z odmową, poproś sprzedawcę o wydanie jej na piśmie. Kiedy masz pisemny dowód złożenia reklamacji pokwitowany przez sprzedawcę, a wada towaru nie wynika z niewłaściwego użytkowania, możesz:
- skorzystać z mediacji za pośrednictwem Inspekcji Handlowej,
- skierować sprawę do sądu konsumenckiego czy Inspekcji Handlowej lub do sądu powszechnego.
Warto też pamiętać, że jeśli zdecydujesz się na reklamację towaru w ramach gwarancji, a nie niezgodności towaru z umową, wiążą cię zasady określone w tej gwarancji:
- Gwarantem może być producent, importer lub sprzedawca.
- Czas trwania gwarancji może być zarówno dłuższy, jak i krótszy niż dwa lata.
- Gwarant odpowiada wyłącznie za wady wskazane w gwarancji. Może, ale nie musi, zapewnić możliwość wymiany towaru na nowy, gdy np. usterki się powtarzają.
- Gwarant nie musi także zwracać kosztów demontażu czy transportu reklamowego towaru, nawet jeśli są one wysokie.
- Często warunkiem korzystania z gwarancji jest obowiązek zatrzymania oryginalnego opakowania.
W RAZIE KŁOPOTÓW TU ZNAJDZIESZ POMOC
- Stowarzyszenie Konsumentów Polskich bezpłatna infolinia: 800 800 008 artykuły i publikacje na stronie: www.skp.pl
- Federacja Konsumentów www.federacja-konsumentow.org.pl
- Powiatowy i miejski rzecznik konsumentów. Adresy i telefony wszystkich rzeczników są na stronach www.uokik.gov.pl oraz www.skp.pl
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów www.uokik.gov.pl
- Europejskie Centrum Konsumenckie zajmuje się sprawami konsumentów z krajów UE www.konsument.gov.pl
- Polubowne sądy konsumenckie działające przy Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej, www.wiih.gov.pl
- Konsumencki portal edukacyjny www.dolceta.eu/polska.
- Konsumencki portal edukacyjny dla dzieci i młodzieży dotyczący m.in. zakupów, również w sieci, pułapek zakupowych, reklamacji i zwrotów towarów. Strona www.konsumenckieabc.pl
ZAWYŻONY RACHUNEK
Kiedy dostałeś zbyt wysoki twoim zdaniem rachunek za prąd, gaz czy wodę, musisz dotrzymać terminu jego płatności. Rozpoczęcie procedury reklamacyjnej nie zwalnia cię z tego. W przeciwnym razie możesz być narażony na wstrzymanie dostaw. A ponowne podłączenie np. licznika elektrycznego wiąże się z dodatkowymi kosztami. Reklamację złóż pisemnie, wyjaśniając, dlaczego uważasz, że rachunek jest za wysoki, i czego się domagasz, np. ekspertyzy licznika. W rozstrzygnięciu ewentualnego sposobu z gazownią czy elektrownią pomoże miejscowy oddział terenowy Urząd Regulacji Energetyki lub rzecznik Odbiorców Paliw i Energii przy Prezesie URE: www.ure.gov.pl.