Jak kupować w Internecie… i nie stracić
Zakupy w sieci robi się wygodnie, a co najważniejsze – dużo taniej niż w tradycyjnych sklepach! Warto poznać zasady kupowania na odległość, a każda transakcja będzie udana.
Masz zdjęia lub film do tego artykułu? Wyślij je do nas!
PORÓWNUJEMY CENY PRODUKTÓW – KORZYSTAMY Z PORÓWNYWAREK.
CO CI SIĘ NAJBARDZIEJ OPŁACA?
Zanim coś kupisz w sieci, sprawdź ceny. Możesz to zrobić w kilka minut, korzystając z bezpłatnych porównywarek cenowych (np. ceneo, nokaut). Tam znajdziesz też uwagi na temat prezentowanych produktów i zapoznasz się z opiniami innych użytkowników co do jakości usług danej firmy.
Dolicz do ceny koszt dostawy. Najczęściej to kilkanaście, kilkadziesiąt złotych i koszty obsługi płatności przez Internet. W e-sklepach możesz płacić przelewem, kartą płatniczą, za zaleczeniem pocztowym. Najbezpieczniejszą, choć może nie najtańszą formą zapłaty, jest płatność przy odbiorze.
OTWIERAMY PACZKĘ PRZY KURIERZE.
DLACZEGO TO JEST WAŻNE?
Zanim zapłacisz i pokwitujesz odbiór, sprawdź zawartość paczki w obecności kuriera. Warto to zrobić, bo gdyby okazało się, że kupiona rzecz jest wadliwa, należy poprosić kuriera o spisanie protokołu.
Na podstawie protokołu sklep internetowy będzie musiał uznać twoją skargę oraz powstałe szkody. Gdyby protokołu nie było, sklep może stwierdzić, że wady powstały z twojej winy i odpowie, abyś usunął je na własny koszt. Protokół będzie dowodem, ze to nie ty zniszczyłeś towar.
Nie załatwiaj reklamacji telefonicznie, nawet jeżeli przedstawiciel sklepu powie ci, że pisemny protokół nie jest konieczny! Ta sama zasada obowiązuje, gdybyś chciał odstąpić od umowy. Oświadczenie o odstąpieniu też musi być na piśmie.
ZAPOZNAJEMY SIĘ Z REGULAMINEM.
NA JAKIE INFORMACJE POWINIENEŚ ZWRÓCIĆ UWAGE?
Dokładnie przyjrzyj się stronie internetowej sklepu. Muszą na niej znaleźć się następujące informacje: nazwa i adres firmy, forma prawna przedsiębiorstwa (np. spójka cywilna). Jeśli nie ma którejś z tych informacji, powinieneś być ostrożny.
Znajdź na stronie sklepu internetowego regulamin. Powinien być jasny i zrozumiały. Muszą w nim znajdować się m.in. informacje dotyczące: rodzajów i zakresu usług, warunków ich świadczenia i zasad zawierania umów między sklepami a kupującymi. Musi tam być też informacja o zasadach reklamacji.
Oblicz dzień dostawy. Jeśli e-sklep podaje, że czas realizacji zamówienia trwa 14 dni roboczych – nie licz niedzieli i dni świątecznych. O opóźnieniach sklep musi od razu cię poinformować.
REZYGNUJEMY Z ZAKUPU.
NA JAKICH WARUNKACH ODDAJESZ RZECZ?
Masz prawo zrezygnować z zakupu już po jego dokonaniu. Przepisy ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów dają ci możliwość rezygnacji w ciągu 10 dni kalendarzowych, bez podania przyczyny i bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Termin liczy się od dnia dostarczenia rzeczy.
Jeśli rezygnujesz z zakupu, prześlij do sklepu oświadczenie o odstąpieniu od umowy (listem poleconym). Musisz odesłać produkt w stanie niezmienionym (nieużywanym przez te 10 dni), ale możesz go wypróbować (np. przymierzyć, sprawdzić jak działa).
CENNE WSKAZÓWKI
- Pokrywasz koszt odesłania towaru, gdy odstąpisz od umowy. Należy ci się jednak zwrot kosztów przesyłki, które uiściłeś na rzecz sklepu. Towar należy zwrócić w terminie do 14 dni.
- W pisemnym oświadczeniu o odstąpieniu do umowy powołuj się na przepisy ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny ( DzU nr 22/2000, poz. 271 ze zm.).
- Nie możesz zwrócić towarów zakupionych na aukcji internetowej. Zwrotowi podlegają jedynie towary nabyte za pomocą funkcji „kup teraz”.
- Nie zwrócisz też towarów wykonanych na indywidualne zamówienie, np. portretu ze zdjęcia.