• niedziela, 11 sierpień 2013 15:49

Gdy list nie doszedł

Gdy list polecony nie dotarł do adresata, masz prawo żądać odszkodowania
Gdy list polecony nie dotarł do adresata, masz prawo żądać odszkodowania Gdy list polecony nie dotarł do adresata, masz prawo żądać odszkodowania © © archiwum

Zaginął list z ważnymi dokumentami? Paczka od siostry nie doszła? Możesz złożyć reklamację!

Masz zdjęia lub film do tego artykułu?   Wyślij je do nas!

Typography
  • Small
Udostępnij to

 

Prawo do złożenia reklamacji przysługuje w przypadku nadania listów poleconych, paczek i przekazów pieniężnych. Możesz to zrobić, gdy przesyłka nie została doręczona lub nie zawiadomiono o próbie jej doręczenia (awizo) w terminie 14 dni od jej nadania. Reklamację możesz wnieść już 15. dnia, nie później jednak niż 12 miesięcy od dnia nadania.

PACZKA BYŁA OTWARTA
Prawo do złożenia reklamacji przysługuje też, gdy otworzyłeś przesyłkę uszkodzoną. Najlepiej zrobić to natychmiast przy przyjęciu. Możesz też najpierw złożyć pisemne oświadczenie o stwierdzeniu uszkodzenia lub ubytku zawartości, a następnie, przed upływem roku, złożyć reklamację na poczcie.

JAK REKLAMOWAĆ?
Reklamacje możesz złożyć pisemnie, ustnie lub drogą mailową (najlepsza jest forma pisemna z potwierdzeniem odbioru). Jeśli żądasz odszkodowania, należy określić jego kwotę. Jeżeli reklamację chce złożyć adresat, to nadawca składa oświadczenie, że zrzeka się prawa do dochodzenia roszczeń.

ILE CZEKAĆ?
Poczta ma 14 dni na udzielenie odpowiedzi. W przypadku niemożliwości dotrzymania terminu, powinni powiadomić Cię o tym, podać przyczynę zwłoki i wyznaczyć nową datę (np. że wszczęte będzie postępowanie wyjaśniające).

ILE WYNOSI ODSZKODOWANIE?

Wysokość odszkodowania reguluje prawo pocztowe. Np. za utratę przesyłki poleconej możesz żądać odszkodowania w wysokości nie wyższej nie pięćdziesięciokrotność opłaty pobranej przez operatora. Natomiast za utratę paczki wysokość odszkodowania nie może być wyższa nić dziesięciokrotność opłaty pobranej za jej nadanie.

LIST NIE DOTARŁ
Gdy wrzuciłeś list do skrzynki, a on nie dotarł, na dowolnej poczcie możesz złożyć skargę. Powinieneś to zrobić najwcześniej piątego dnia od nadania listu tzw. priorytetem lub siódmego dnia od wysłania przesyłki listowej ekonomicznej. Skargi nie możesz złożyć później niż po upływie 30 dni. Podstawa prawna: ustawa z 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r., nr 189 poz. 1159 z późn. zm.).

Publikacja:
Sebastian Kalak
Podoba Ci się?
Rate this item
(0 głosów)
stop-hejt
Dzielenie się opinią jest cenne, ale może ranić innych!
Komentujesz? Nie rań i nie obrażaj innych! "Nie" dla komentarzy zawierających - przemoc, pomawianie, groźby, propagowanie nienawiści, fałszywe informacje, spam. Widzisz taką wypowiedź? Zgłoś ją, korzystając z opcji zgłoś nadużycie.