• pi─ůtek, 07 luty 2020 10:51

Zmiany w Prawie o ruchu drogowym w celu zwiększenia bezpieczeństwa

Zmiany w Prawie o ruchu drogowym w celu zwiększenia bezpieczeństwa
Zmiany w Prawie o ruchu drogowym w celu zwi─Ökszenia bezpiecze┼ästwa © archiwum

Wed┼éug analiz Biura Ruchu Drogowego Krajowej Komendy Policji do wypadk├│w drogowych cz─Ö┼Ťciej przyczyniaj─ů si─Ö zachowania kierowc├│w ni┼╝ pieszych. Tylko w 2019 r. z powodu wypadk├│w zgin─Ö┼éo 2 641 os├│b! Nie ulega w─ůtpliwo┼Ťci, ┼╝e zmiany w przepisach ruchu drogowego poprawi─ů bezpiecze┼ästwo na drodze.

Masz zdj─Öia lub film do tego artyku┼éu?   Wy┼Ťlij je do nas!

Typography
  • Small
Udost─Öpnij to

Okazuje si─Ö, ┼╝e g┼é├│wnymi przyczynami wypadk├│w drogowych spowodowanych przez kieruj─ůcych s─ů nieudzielenie pierwsze┼ästwa przejazdu innemu uczestnikowi ruchu oraz niedostosowanie pr─Ödko┼Ťci do panuj─ůcych warunk├│w ruchu.

STRACH WEJS─ć NA PASY
W ramach kampanii Dobry Kierowca PKN OPRLEN przeprowadzi┼é badania zachowa┼ä pieszych oraz relacji pieszy ÔÇô kierowca na polskich drogach. Okazuje si─Ö, ┼╝e kierowcy maj─ů problem z zachowaniem dozwolonej pr─Ödko┼Ťci w terenie zabudowanym, a 12 ÔÇô 13 proc. pieszych, stoj─ůc przed pasami, ust─Öpuje pierwsze┼ästwa pojazdom! Jest to efekt braku zaufania pieszych, szczeg├│lnie os├│b starszych, do kieruj─ůcych pojazdami, co nie jest bezpodstawne. Wed┼éug przeprowadzonych bada┼ä pojazdy w rejonach, w kt├│rych zlokalizowane s─ů przej┼Ťcia dla pieszych (na odcinku 100 m), je┼╝d┼╝─ů za szybko. 64 proc. pieszych z du┼╝ych miast i 81 proc. pieszych z ma┼éych miejscowo┼Ťci stwierdzi┼éo, ┼╝e najwi─Ökszym problemem och bezpiecze┼ästwa jest fakt, ┼╝e kierowcy nie zatrzymuj─ů si─Ö przed pasami.

KTO PIESZY, TEN PIERWSZY
W woj. mazowieckim po┼éowa kierowc├│w nie ust─Öpuje pierwsze┼ästwa pieszym znajduj─ůcym si─Ö na pasach. Jest to wynik tego, ┼╝e kierowca, widz─ůc pieszego na przej┼Ťciu z wi─Ökszej odleg┼éo┼Ťci, np. 100 m, jedynie nieznacznie redukuje pr─Ödko┼Ť─ç i do przej┼Ťcia doje┼╝d┼╝a, gdy pieszy ju┼╝ przejdzie przez jezdnie. Nie ma wi─Öc potrzeby ust─Öpowania. Niemniej 78 proc. pieszych i 72 proc. kierowc├│w zgodzi┼éo si─Ö ze stwierdzeniem, ┼╝e powinno po┼éo┼╝y─ç si─Ö wi─Ökszy nacisk na egzekwowanie przepis├│w. Im wi─Öcej pojazd├│w znajduje si─Ö na drodze, tym pr─Ödko┼Ťci w naturalny spos├│b s─ů zmniejszane przez kierowc├│w i cz─Ö┼Ťciej mo┼╝na zaobserwowa─ç ust─Öpowanie pierwsze┼ästwa pieszym. Zbli┼╝aj─ůc si─Ö do pas├│w, kierowcy powinni zachowa─ç szczeg├│ln─ů ostro┼╝no┼Ť─ç i ust─Öpowa─ç pieszym pierwsze┼ästwo.

ZA DU┼╗O NA LICZNIKU
W 2019 r. odnotowano ponad 5 600 wypadk├│w spowodowanych nadmiern─ů pr─Ödko┼Ťci─ů, w kt├│rych zgin─Ö┼éo 700 os├│b. Pomiary terenowe pr─Ödko┼Ťci wykaza┼éy, ┼╝e od 85 do 90 proc. kierowc├│w przekracza dopuszczalne pr─Ödko┼Ťci 50 km/h oraz 70 km/h. By─ç mo┼╝e ma to zwi─ůzek ze zbyt ma┼é─ů liczb─ů fotoradar├│w w kraju (stan na 2019 r. to zaledwie 510 urz─ůdze┼ä kontroli pr─Ödko┼Ťci). W por├│wnaniu do 10-krotnie mniejszej powierzchni Belgii, gdzie fotoradar├│w jest ok. 1 150, w Polsce mamy ich bardzo ma┼éo!

JAZDA NA SUWAK
Jazda na suwak to zachowanie odpowiedniej kolejno┼Ťci przejazdu w sytuacji, kiedy co najmniej dwa pasy ┼é─ůcz─ů si─Ö w jeden. Zasady jazdy na suwak obowi─ůzuje tylko i wy┼é─ůcznie w korkach i to wtedy, kiedy wszystkie pasy s─ů zakorkowane, bez wzgl─Ödu na liczb─Ö pas├│w i organizacj─Ö ruchu. Zgodnie z nowymi zasadami kierowcy zobowi─ůzani s─ů je┼║dzi─ç naprzemiennie.

OBOWI─äZKOWY KORYTARZ ┼╗YCIA
Od grudnia 2019 r. obowi─ůzuj─ů nowe przepisy dotycz─ůce tworzenia korytarza ┼╝ycia. Teraz to obowi─ůzek, kt├│rego nieprzestrzeganie grozi mandatem nawet do 5 000 z┼é. Rocznie na polskich drogach dochodzi do ok. 32 tys. wypadk├│w. Do ka┼╝dego z nich musza dojecha─ç s┼éu┼╝by ratunkowe. Niestety, na ich drodze stoj─ů kierowcy, kt├│rzy nie wiedz─ů, jak prawid┼éowo ust─ůpi─ç im miejsca. Wielu z nich wykorzystuje korytarz ┼╝ycia do w┼éasnych cel├│w: pr├│buj─ůc jecha─ç pod pr─ůd i blokuj─ůc przejazd. A przecie┼╝ zasada jest prosta, jak wyja┼Ťnia w ramach Kampanii Dobry Kierowcy Rober Kubica: ÔÇ×kierowcy z lewego pasa ÔÇô na lewo, a reszta w prawoÔÇŁ.

Publikacja:
Sebastian Kalak
Podoba Ci si─Ö?
Rate this item
(0 głosów)
stop-hejt
Dzielenie si─Ö opini─ů jest cenne, ale mo┼╝e rani─ç innych!
Komentujesz? Nie ra┼ä i nie obra┼╝aj innych! "Nie" dla komentarzy zawieraj─ůcych - przemoc, pomawianie, gro┼║by, propagowanie nienawi┼Ťci, fa┼észywe informacje, spam. Widzisz tak─ů wypowied┼║? Zg┼éo┼Ť j─ů, korzystaj─ůc z opcji zg┼éo┼Ť nadu┼╝ycie.